Historier fra en svunnen tid


Alice Cooper «Detroit Stories»
e-a-r

Med «The Breadcrumbs EP» begynte Alice Cooper i 2019 på ei tidsreise tilbake til overgangen mellom seksti- og syttitallets Detroit, der han kombinerte originallåter med noen for anledningen passende coverlåter. Med seg på laget hadde han også Detroit-storheter som Wayne Kramer, Paul Randolph og Johnny «Bee» Badanjek, og nå er prosjektet vider eført med albumet «Detroit Stories».

Det hele innledes med en avstikker til New York når Cooper henter frem The Velvet Undergrounds «Rock & Roll», og det gjøres en god versjon av klassikeren. Koringene tar lytteren tilbake til den gang da, samtidig som låta rocker sånn passe godt. Når det gjelder koringer byr for øvrig «$1000 High Heel Shoes» på et skikkelig tilbakeblikk til sekstitallets bakgrunnsvokal, og man får en soul/R&B-følelse av dette, som forsterkes med bruk av blåsere.

«Go Man Go» er mer punka og uptempo, og dette er det første av fire spor som henger med fra «The Breadcrumbs EP». Den andre er nok en oppdatert versjon av «Detroit City» – opprinnelig fra «The Eyes Of Alice Cooper» – og videre er Bob Seger-coveren «East Side Story» og MC5s «Sister Anne» med. Om det var nødvendig å ta med alle på plata kan selvfølgelig diskuteres, men med disse og fjorårets helt godkjente koronasingel, «Don’t Give Up», kommer vi her opp i et 15-låters album.

Med en cover av Outrageous Cherrys «Our Love Will Change The World» byr Cooper på det spretne og popa i ei låt som setter seg på skallen, og dette er et utskudd på «Detroit Stories». I «Social Debris» tilføres et ørlite «Elected»-element innledningsvis, i et spor som hinter mye mot klassisk Alice Cooper. Også «Hail Mary» henter klassiske Cooper-elementer helt innledningsvis, for så å by på rimelig streit rock’n roll.

Blues-røttene utforskes i den seige «Drunk And In Love», der munnspillsolo også står på agendaen. Dette i kontrast til uptempo rock’n roll i «Independence Dave», mens «I Hate You» er en hyllest til avdøde Glen Buxton, som byr på vokal fra Cooper i samsang med Michael Bruce, Dennis Dunaway og Neal Smith. Nærmere å samle det klassiske Alice Cooper-bandet er det ikke mulig å komme, og de gjenlevende medlemmene er altså nok en gang på plass for å krydre et moderne Alice Cooper-album. Dette begynner å bli en fin tradisjon.

«Wonderful World» er sammen med «Don’t Give Up» platas minst rocka spor, men det er ingen typiske Alice Cooper-ballader på skiva. Mer rock’n roll blir det derimot igjen med «Shut Up And Rock» og det er i det hele tatt mengder med klassiske rockeelementer på «Detroit Stories», og med det har Alice Cooper i høyeste grad oppnådd det han ønsker med plata, å hylle en svunnen tid.

Forskjellige deluxe-versjoner av «Detroit Stories» byr på DVD eller Blu-ray av konserten fra Paris i 2017, som tidligere ble sluppet på CD og LP som «A Paranormal Evening With Alice Cooper». Selv om liveskiva er god, føltes det som en bortkasta mulighet da det ikke ble gitt ut en visuell versjon den gang. Nå er da endelig en utgave for fjernsynsapparatet tilgjengelig, og det gjør det ikke mindre forunderlig at den ikke ble sluppet på DVD/BD opprinnelig.

Vi snakker nemlig om en særdeles god konsert, der udødelige klassikere som «No More Mr. Nice Guy», «Billion Dollar Babies», «I’m Eighteen» og «School’s Out» kombineres med herlige obskuriteter som «Pain» og «The World Needs Guts». Det hele selvfølgelig fremført av et solid band. Når det visuelle også sitter bra, er det absolutt ingen grunn til å anskaffe «Detroit Stories» uten DVD eller BD.

For et ferskt intervju med Alice Cooper sjekk ut Scream Magazines februarnummer, som er i salg nå.

Jan Dahle

Historier fra en svunnen tid