Essensiell tysk musikk


Nena «The Essential Nena»
BMG

Tilbake i 1983 tok Nena først Tyskland, og så store deler av verden ellers, med storm da «99 Luftballons» viste at tyskspråklig pop fortsatt kunne slå både i inn- og utland. For mange stopper nok også kjennskapet til Nena nettopp der, men som «The Essential Nena» understreker, hadde dama og bandet mer å by på i landskapet mellom pop og rock.

Det glimrende debutalbumet «Nena» – som for en tid siden ble presentert i serien «Objekter i bakspeilet» her på Rock And Roll Dreams – og «The Essential Nena» har nå blitt relansert her til lands. Dessverre byr ikke førstnevnte på noe bonusmateriale, så det er ikke noe å hente for de som allerede har dette klassiske albumet i samlinga.

«The Essential Nena» byr heller ikke på noe nytt, men dette er uansett et godt innblikk i Nenas første ti år, og sånn sett et ypperlig kjøp for de som føler for å utforske Nena litt mer. Det vi får her er materiale fra de fire bandalbumene Nena slapp, og de to første soloplatene til vokalist Nena Kerner.

Dobbel-CD-en begynner med begynnelse, hvilket vil si Nenas to første singler, «Nur Geträumt» og «99 Luftballons». Dermed viser samlinga umiddelbart at bandet hadde noen fortreffelige låter å by på. Hele åtte spor fra «Nena» er for øvrig å finne her, og låter som «Tanz Auf Dem Vulkan», «Leuchtturm», «Kino» og den «søvnige» «Vollmond» understreker hvor sterkt materialet på denne skiva var, og fortsatt er.

Oppfølgeren «? (Fragezeichen)» står ikke mye tilbake for debuten, hvilket tittelsporet er en god indikasjon på. Med «Lass Mich Dein Pirat Sein» roes det ned, og dette er riktig fint. «Rette Mich» er videre en høy topp fra nevnte album, der bandet rocker mer. Den rytmebaserte og smådystre «Unerkannt Durchs Märchenland» er også et solid spor.

Det er ingen tvil om at Nenas to første album er de klart sterkeste, men også skive nummer tre, «Feuer & Flamme», har sine ubestridte høydepunkter. Et av disse kommer når «Haus Der Drei Sonnen» er første kutt ut fra plata, mens også «Du Kennst Die Liebe Nicht» og «Jung Wie Du» absolutt er godkjente. Videre kunne albumet by på det som nok må sies å være Nenas siste ultraklassiske låt, den suverene «Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann».

«Eisbrecher» ble sluppet i 1986, og var bandet Nenas svanesang. At kvintetten nok på mange måter hadde gjort sitt kommer tydelig frem når «Zusammen» hentes frem derfra, for dette blir en ballade som fort kan glemmes. «Mondsong» – nok en ballade – er heldigvis en del bedre, mens den mer rocka «Engel Der Nacht» er fengende høydepunktet fra skiva. Nå var uansett en æra over.

Kerners første soloplate – hun valgte fortsatt å lansere seg kun som Nena – var 1989s «Wunder Gescheh’n» og tittelsporet, «Im Rauch Der Liebe» og «Du Bist Überall» er gode låter, samtidig som disse understreker at Nena ikke lenger er veldig rocka.

Når vi kommer oss over på nittitallet slippes «Bongo Girl», og balladen «Ohne Ende» er ei relativt god vise derfra, men det ligger likevel noe tilbake for hva Nena leverte på sine første skiver. «Manchmal Ist Ein Tag Ein Ganzes Leben» er på sin side ei uptempo gladlåt som fungerer bra, mens tittelsporet er et småkaotisk stillehavsøyeksperiment med tidvis tunge gitarer.

«The Essential Nena» avslutter med Nenas to første singler i engelske språkdrakter, og «99 Red Balloons» slo godt an. Suksessen lot seg uansett ikke videreføre med «Just A Dream», og selv om disse versjonene absolutt er godkjente, føles det alltid mer riktig med Nena på tysk.

Jan Dahle

Reklamer
Essensiell tysk musikk