15 essensielle fra Jim Steinman

I dag er det ett år siden tidenes låtskriver og produsent, Jim Steinman, forlot det jordiske liv. Med det mista vi mannen bak fenomenal musikk som for folk flest forbindes med artister som Meat Loaf og Bonnie Tyler, og selv om mange ikke er klar over det, har de fleste et forhold til ei eller flere av Steinmans mange perler.

Det å skulle plukke 15 av Jim Steinmans beste låter er ikke enkelt, og mange kameler måtte svelges for å komme ned på dette antallet. Det å utelate gromstoff som «Bad For Good», «Carpe Noctem! – Fühl Die Nacht!», «Left In The Dark», «Lost Boys And Golden Girls», «Original Sin», «Ravishing», «Tire Tracks And Broken Hearts», «You Took The Words Right Out Of My Mouth (Hot Summer Night)» og «Rock And Roll Dreams Come Through» har gjort regelrett vondt i sjela.

Alle disse burde vært inkludert her, så kanskje det må bli en «Volume 2» en gang i fremtiden. Alle ovennevnte låter, og selvfølgelig de som følger i lista under, er suverene, og noe av målet med de 15 utvalgte er også å vektlegge litt av Steinmans allsidighet, både hva låtkarakter og samarbeidspartner gjelder.


16. Love And Death And An American Guitar – Jim Steinman (1981)
OK, vi begynner med et bonusspor, og med det åpner vi slik Jim Steinmans livsverk, «Bat Out Of Hell – The Musical», innledes, med monologen «Love And Death And An American Guitar». Ingen fullverdig Steinman-plate var uten minst et av mannens rene verbale innslag, og disse hadde i all hovedsak opprinnelse fra musikalen «Neverland», som i løpet av en førtiårsperiode utvikla seg til nettopp «Bat Out Of Hell – The Musical».

«Love And Death And An American Guitar» ble første gang gitt ut på Jims soloplate «Bad For Good», og den ble henta frem igjen til Meat Loafs «Bat Out Of Hell II – Back Into Hell» under tittelen «Wasted Youth». Fremførelsen er gjort av Jim selv, og han tilfører mye dramatikk. Vi snakker også om den udiskutable toppen blant Jims monologer.


15. Whistle Down The Wind – Tina Arena (1998)
«Whistle Down The Wind» var musikalsamarbeidet mellom Andrew Lloyd Webber og Jim Steinman, der førstnevnte har skrevet musikken – selv om man mistenker at Steinman også har vært involvert her og der – mens sistnevnte har skrevet tekstene. Storhiten fra musikalen er Boyzones tolkning av «No Matter What», men Tina Arenas versjon av forestillingens tittellåt hadde så visst fortjent mer oppmerksomhet enn den fikk da «Songs From Whistle Down The Wind» – der blant andre Meat Loaf, Bonnie Tyler og Tom Jones også bidrar – ble sluppet i forbindelse med lanseringa av den endelige utgava av musikalen i 1998, etter en falsk start i 1996.

Tina Arena gjør en suveren versjon av denne balladen som byr på herlig melodiføring, der mye handler om Arenas stemme. Resultatet er flott, og passe pompøst med Steinman involvert på produksjonssiden. På samme album finner vi også en mindre storslått versjon fra Lottie Mayor, som spilte rolla som Swallow i den opprinnelige Londonoppsetninga av «Whistle Down The Wind». Det er også to versjoner på cast-albumet fra London, og selvfølgelig finnes det også en del flere utgaver av balladen.

Av andre innspillinger er det spesielt verdt å merke seg Tina Arenas versjon på den aldeles suverene DVD-en fra Webbers 50-årsfeiring, » The Royal Albert Hall Celebration». Sarah Brightmans liveversjon fra 1997, som var den første undertegnede hørte, er også god, og denne er på DVD-en «In Concert».


14. More – The Sisters Of Mercy (1990)
Jim Steinman samarbeida ikke veldig ofte med andre når det kom til å skrive låter. Et par unntak finnes der andre tekstforfattere har vært involvert, og så har vi selvfølgelig det ovennevnte Webber-samarbeidet. Det aller mest vellykka på dette feltet er uansett The Sisters Of Mercys «More», fra «Vision Thing», der låta er kreditert Steinman og The Sisters Of Mercy-sjef Andrew Eldritch. Disse to står også bak den storslåtte produksjonen.

Det har opp gjennom åra vært diskutert hvem som skrev hva, men det faktum at resirkuleringens mester, Jim Steinman, kun har brukt «And I need all the love I can get»-partiet i andre sammenhenger kan tyde på at dette er hans bidrag til låta. Resultatet er uansett The Sisters Of Mercy på sitt absolutt beste, der den overdådige produksjonen, kombinert med bandets goth-elementer, resulterte i ren fullkommenhet.

En annen utgave av «More» det kan være verdt å lytte til er den tilnærma metal-versjonen Steinman produserte til «Wuthering Heights»-soundtracket i 2003. Denne er småtøff med tunge gitarriff og mye bruk av dynamikk, der Mike Vogel og Erika Christensen står for vokalen. Meat Loaf slapp også sin innspilling på «Braver Than We Are» i 2016, og selv om denne hemmes veldig av Meats manglende stemmeprakt, er dette også en interessant utgave. Når det gjelder det tidligere nevnte gjenbruket av ett av partiene i «More» er det å finne i en glimrende demo, sunget av Karine Hannah, av «Catwoman’s Song» fra den skrinlagte «Batman»-musikalen.


13. Paradise By The Dashboard Light – Meat Loaf (1977)
Jim Steinman er kjent for sine overdådige duetter, og standarden på det feltet ble satt da Meat Loaf og Ellen Foley slo seg løs i «Paradise By The Dashboard Light». Her handler det musikalsk i stor grad om rock’n roll, og samtidig er det mye humor her. Denne formelen ble fulgt opp med «Dance In My Pants» på Steinmans «Bad For Good»-album, og ikke minst med kommersielt hell da Meat Loaf og Cher slo stemmene sammen i «Dead Ringer For Love».

«Paradise By The Dashboard Light» skulle også bli en hovedingrediens i Meat Loafs konserter fra mannen la ut på «Bat Out Of Hell»-turneen høsten 1977 og helt frem til han av helsemessige årsaker måtte slutte med konserter. Opprinnelig var det Karla DeVito som var Loafs motspiller i konsertsammenheng, men det hele skulle utvikle seg til virkelig galskap med Patti Russos inntreden i 1993. Resultatet ble noe av den beste humoren du kunne oppleve fra ei konsertscene. Videre er «Paradise By The Dashboard Light» naturligvis med i «Bat Out Of Hell – The Musical».


12. What Part Of My Body Hurts The Most – Bat Out Of Hell – The Musical (2017)
Det kom ikke mye ny musikk fra Jim Steinman på 2000-tallet, men «Bat Out Of Hell – The Musical» kunne by på et par tidligere uutgitte låter. Høydepunktet blant disse er utvilsomt den suverene balladen «What Part Of My Body Hurts The Most», som på cast-innspillinga synges til fullkommenhet, og til det direkte gåsehudfremkallende, av Rob Fowler og Sharon Sexton.

«What Part Of My Body Hurts The Most» dukka første gang opp i Steinman-showet Over The Top i 2005, og ble videreført med oppfølgerbandet The Dream Engine. Dermed var nok låta også tiltenkt en plass på det planlagte The Dream Engine-albumet, men prosjektet havarerte før plata ble fullført. Den direkte fenomenale versjonen fra «Bat Out Of Hell – The Musical» gjorde uansett at det var verdt ventetiden på en fullverdig innspilling.


11. More Than You Deserve – Meat Loaf (1981)
Det var musikalen «More Than You Deserve» som førte Jim Steinman og Meat Loaf sammen, og Meat gjorde en innspilling av tittellåta, med en viss country-twist, for en singel i forbindelse med musikalen i 1973. På «Bat Out Of Hell»-turneen sang så Steinman selv denne som et soloinnslag på enkelte konserter. Det var uansett på «Dead Ringer» i 1981 at Meat Loaf slapp godbiten ut til massene.

Her snakker vi om en nydelig ballade, og Steinmans humoristiske vri gjør dette samtidig til en fornøyelse på flere plan. Meat synger med sjel, og arrangementet er flott, med strykere og koringer. Med videoen ble så humoren løfta enda et knepp eller to der veikroas søte serveringsdame deler ut pai til enhver mann som setter sine ben innenfor døra, til Meats store frustrasjon.


10. Making Love Out Of Nothing At All – Air Supply (1983)
1983 var et godt år for Jim Steinman da han på ett tidspunkt okkuperte de to øverste plassene på singellista i USA, dette med det som står igjen som en av mannens mest klassiske låter, «Total Eclipse Of The Heart», og den i dag noe mindre allment kjente «Making Love Out Of Nothing At All».

Det var den australske duoen Air Supply som fikk suksess med sistnevnte, og Jim har produsert denne briljante melodiperla til perfeksjon. Her klaffer alt, og samtidig byr låta på noen av Steinmans beste tekstlinjer. Det er da også et noe oversett faktum at Jims tekster ofte er like fenomenale og pompøse i uttrykket som selve musikken, og dette gir også mannen et særegent lyrisk uttrykk. Med «Making Love Out Of Nothing At All» er det altså innertier på alle felt.

Jim henta frem igjen låta med hell da han i 1995 produserte et par spor til Bonnie Tylers «Free Spirit», selv om Air Supply-versjonen er best av disse. «Making Love Out Of Nothing At All» er for øvrig også med i «Bat Out Of Hell – The Musical», som ei av svært få låter der som ikke er gjort av Meat Loaf. Det finnes ellers en god del coverversjoner, men disse er det i stor grad enkelt å glemme.


9. Tonight Is What It Means To Be Young – Fire Inc. (1984)
Jim Steinman skrev og produserte to kutt til «Streets Of Fire»-soundtracket, og det resulterte blant annet i et karrierehøydepunkt i form av «Tonight Is What It Means To Be Young». Fremførelsen er kreditert det for anledningen sammensatte prosjektet Fire Inc., der Holly Sherwood og Rory Dodd står for sangen. Fire Inc. fremstår på mange måter som en forgjenger til Pandora’s Box.

«Tonight Is What It Means To Be Young» er igjen produsert til fullkommenhet av Jim, og i typisk stil er det storslått og pompøst, med svære trommer og koringer som fyller rommet. Nok en gang er det uansett den ypperlige melodibruken som virkelig er vinnerformelen.

Det er få andre innspillinger av «Tonight Is What It Means To Be Young», men Jim plukka frem igjen denne perla til finalen av musikalen «Tanz Der Vampire» i 1997. Dermed finnes det flere gode innspillinger, på flere språk, av musikalutgava av låta. En engelskspråklig musikaldemo, med Steve Barton, er også et høydepunkt.


8. Loving You’s A Dirty Job But Somebody’s Gotta Do It – Bonnie Tyler (1985)
Noen ganger er det de små ting som løfter ei låt og en innspilling det lille ekstra, og når Bonnie Tyler gjør «Loving You’s A Dirty Job But Somebody’s Gotta Do It» er det duettpartner Todd Rundgren som byr på ren magi.

Bonnie synger låta på herlig vis, og Rundgren tilfører definitivt sitt underveis. Det er så når vi når punktet på 3:27 i den fulle versjonen, og Todd kommer med sitt andre «You’re never gonna see it», at ståpelsen for alvor nærmest får huden til å revne. Det er så mye sjel og desperasjon i stemmen her at vi snakker om et av tidenes vokaløyeblikk, og dette kommer på toppen av det allerede fullkomne. Meat Loafs versjon på «Braver Than We Are» kunne vi derimot klart oss uten.


7. Two Out Of Three Ain’t Bad – Meat Loaf (1977)
«Bat Out Of Hell» er tidenes beste album, og dermed fylt opp av udødelig musikk, men noen spor topper likevel plata. «Two Out Of Three Ain’t Bad» er blant disse, og dette er nærmest balladen over alle ballader. Roy Bittan byr på strålende pianotraktering, strykerne er flotte, og Meat Loaf er i vokal storform. Sluttresultatet er utvilsomt et av Steinmans beste øyeblikk.

«Bat Out Of Hell»-materialet ble i all hovedsak ikke gjenbrukt før i «Bat Out Of Hell – The Musical» – der alle platas sju låter er inkludert – men Jim gjorde ett unntak. Det var da han produserte en mindre vellykka versjon til Bonnie Tylers «Free Spirit», som bevega seg inn i dance/techno-verdenen.

Det er mulig Jim her skulle prøve å erobre den delen av markedet som har blitt oversvømt av grufulle versjoner av «Total Eclipse Of The Heart» og «Holding Out For A Hero», og selv om denne innspillinga av «Two Out Of Three Ain’t Bad» er bedre enn disse coverne, kunne vi altså klart oss uten denne Tyler-versjonen. Det finnes for øvrig en overflod av remikser av denne.

Ellers gjorde The Nitty Gritty Dirt Band en god versjon på sitt «Plain Dirt Fashion»-album i 1984, og videre er Danielle Steers’ tolkning på hennes Steinman-plate, «The Future Ain’t What It Used To Be», verdt en lytt. Danielle var for øvrig den opprinnelige Zahara i «Bat Out Of Hell – The Musical».


6. It’s All Coming Back To Me Now – Pandora’s Box (1989)
Da Jim Steinmans bandprosjekt Pandora’s Box slapp «Original Sin» i 1989 var «It’s All Coming Back To Me Now» første singel, og med Elaine Caswell bak mikrofonen ble en av Steinmans absolutte topper skapt. Alt er egentlig ved det typiske for Jim, der det låter svært, Roy Bittan tilfører det dramatiske pianoet, og Eddie Martinez byr på en rivende gitarsolo, men på melodisiden overgår komponisten nærmest seg selv.

Pandora’s Box ble uansett ingen stor suksess, men Jim Steinman lot som kjent ikke sine «barn» gå inn i glemselen, så om ei låt ikke ble en hit ved første forsøk, var det bare å prøve igjen. Dermed produserte Jim en rimelig identisk versjon til Celine Dions megaalbum «Falling Into You» i 1996, og med den canadiske sangerens stemmeprakt, og en tilhørende over the top video, fikk «It’s All Coming Back To Me Now» sin fortjente suksess. Dette er da også en aldeles fenomenal versjon. Singelen byr for øvrig på en rekke remikser som ruinerer låta.

Etter Dions suksess med «It’s All Coming Back To Me Now» kom det en god del coverversjoner vi ikke trenger bry oss om, men vi kommer ikke utenom Meat Loafs innspilling fra det kontroversielle Desmond Child-produserte «Bat Out Of Hell III – The Monster Is Loose»-albumet. Her har låta blitt en duett, med Marion Ravn som Meats motspiller, og dette er en god og annerledes versjon. I Norge ble dette også en suksess, mens singelen i hovedsak gjorde lite ut av seg i resten av verden. Det kan også være verdt å sjekke ut pianoversjonen Tyce gjorde på sitt Steinman-album, «Hero».


5. Braver Than We Are – Karine Hannah (2001)
«Braver Than We Are» er ei låt som hadde en trangere fødsel enn de fleste av Jim Steinmans perler, og innspillinga vi her plukker som hovedversjon er en demo fra det aborterte samarbeidet mellom Steinman og Karine Hannah. Et album var planlagt på tidlig 2000-tall, men alt havarerte etter noen demoinnspillinger. Blant disse var «Braver Than We Are», og demoen byr på mengder med dramatikk, og ikke minst suveren sang fra Hannah.

Rundt samme tid ble det også gjort noen fenomenale demoer til «Dance Of The Vampires»-musikalen, der vi finner både Elaine Caswells soloversjon og utgaver som duett mellom Caswell og Marcus Lovett. Alle disse innspillingene av «Braver Than We Are» levde i en årrekke sitt liv til en samla hyllest fra Steinman-fansen, men låta forble uutgitt, og dermed totalt utkjent for folk utenfor den innerste fansirkelen. Dette frem til 2016 da Meat Loaf slapp det som skulle bli hans siste album, kalt nettopp «Braver Than We Are».

Til tross for albumtittelen ble låta nå omdøpt til «Going All The Way (A Song In 6 Movements)», og med både Ellen Foley og Karla DeVito ved Meats side lå alt på en måte til rette for at denne briljante komposisjonen endelig skulle nå ut til massene. Med Meats manglende stemmeprakt holdt dette uansett ikke mål, og «Braver Than We Are»/»Going All The Way (A Song In 6 Movements)» er den dag i dag langt unna å ha nådd sitt kommersielle potensial.

Med «Braver Than We Are» endelig offisielt utgitt ble uansett døra åpna for flere versjoner, og Karine Hannah kunne med det gi ut en etterlengta innspilling i 2017. Denne matcher ikke helt demoen hennes, men versjonen er absolutt godkjent, og dette er den udiskutabelt beste innspillinga som er offisielt utgitt. Også Tyce benytta anledningen til å slippe sin gode tolkning i 2017.


4. Total Eclipse Of The Heart – Bonnie Tyler (1983)
Her snakker vi om Jim Steinmans mest covra låt, men så godt som alle disse versjonene er som en eneste lang lidelse å regne, der det i all hovedsak handler om innspillinger innenfor dance, techno og den slags genre. Bonnie Tylers original av «Total Eclipse Of The Heart» står uansett igjen som en påle, og kanskje den aller mest klassiske Jim Steinman-låta. På mange måter er dette også formelen for en vellykka Steinman-komposisjon/innspilling.

Roy Bittans piano er på plass, Rory Dodd byr på duettstemme, og det hele bygger seg opp mot det smått overdådige og pompøse som særpreger Steinmans musikk. Samtidig er «Faster Than The Speed Of Night» det første albumet Steinman produserte i sin helhet, til tross for at han kun har skrevet to låter på skiva. Suksessen ble uansett formidabel med «Total Eclipse Of The Heart», hvilket altså har resultert i en uoversiktlig mengde med ubrukelige coverversjoner. Hurra Torpedos hvitevareutgave har uansett sin sjarm.

Verdt å merke seg er uansett Nicki French sin versjon, som absolutt ikke er ille. Videre gjorde Westlife en helt godkjent innspilling, men det er uansett i musikalen «Tanz Der Vampire» «Total Eclipse Of The Heart» har fått et fullverdig liv etter Tyler. I musikalen, der tittelen er «Totale Finsternis», har låta tatt sin plass som den store kjærlighetsduetten, og Cornelia Zenz (Sarah) og Steve Barton (Graf von Krolock) synger en fenomenal utgave på musikalens originale cast-album. Elaine Caswell og Barton står for øvrig bak vokalen i glimrende demoer fra den engelskspråklige versjonen av musikalen, «Dance Of The Vampires».


3. I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That) – Meat Loaf (1993)
Da Jim Steinman og Meat Loaf slo seg sammen igjen for 1993s «Bat Out Of Hell II – Back Into Hell» var vi vitne til tidenes comeback. Nok en gang ble det gigasuksess for duoen, tross et musikalsk klima som pekte i helt andre retninger, akkurat slik det også var i 1977. «I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That)» var den storslåtte singelen som bana vei for suksessen, men singelversjonen er nærmest bare som en smakebit å regne.

Albumversjonen er 12 minutter med Steinman på sitt absolutt ypperste, der den velkjente dramatikken strømmer ut av høytalerne, mens pompøse trommer slår mot lytteren, Roy Bittans piano er som typisk blant hovedingrediensene, og gitarene hyler. På toppen av dette kommer Lorraine Crosby – kreditert som Mrs. Loud – inn som duettpartner. Samtidig byr «Bat Out Of Hell II – Back Into Hell» på den beste produksjonen i Steinmans karriere, hvilket et spor som «I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That)» drar full nytte av.


2. Bat Out Of Hell – Meat Loaf (1977)
Man kan si at det er flere låter som på en måte definerer Jim Steinman, og «Bat Out Of Hell» er så visst en av disse, der denne tittellåta åpner Steinman og Meat Loafs første album. Et langt instrumentalparti innleder storheten, før den perfekte stemmen til Steinmans musikk åpenbarer seg. Det hele er nesten ti minutter av en musikalsk berg-og-dal-banereise, der det neddempa kontres med det storslåtte og massive.

Todd Rundgren har produsert til fullkommenhet, og mannens motorsykkelgitarer er nærmest like legendarisk som selve låta. Det lyriske byr for øvrig på noen av Steinmans flotteste tekstlinjer. Utgangspunktet var, som for det meste av «Bat Out Of Hell» og «Bad For Good», «Neverland»-musikalen, og til slutt fant «Bat Out Of Hell» sin naturlige plass i «Bat Out Of Hell – The Musical». Med det var ringen slutta, og Jim Steinman passerte mållinja fire år før sin død.


1. Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are – Meat Loaf (1993)
Det er vanskelig å skulle plukke én definitiv topp blant Jim Steinmans låtkatalog, men avgjørelsen må tas, og konklusjonen blir at all perfeksjon toppes med «Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are». Denne episke kraftballaden er sunget med sjel og innlevelse av en Meat Loaf i kjempeform, og både tekst og musikk byr på det ultradramatiske som var Steinmans kjennetegn.

Her får vi det som på mange måter er Steinmans flotteste melodiføring, og igjen er produksjonen og arrangementet helt uovertruffen, hvilket gir komposisjonen nettopp det ekstra løftet som brakte Steinmans musikk til en nærmest utenomjordisk opplevelse. Dette er Steinmans episke wagnerianske rock på sitt absolutt beste, mest storslåtte og grandiose. Musikk blir bare ikke bedre enn dette.

Kanskje med unntak av når Steve Barton – med innledende monolog fra Jim Steinman – synger «Dance Of The Vampires»-versjonen av «Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are», «Confession Of A Vampire (The Insatiable Appetite)», der vi får den gåsehudfremkallende historien til vampyren som sliter med samvittigheten etter noen hundre år med blodsuging.

Jan Dahle

15 essensielle fra Jim Steinman