Leker seg med gamle låter


David Bowie «Toy:Box»
Parlophone

Da David Bowie-boksen «Brilliant Adventure (1992-2001)» ble sluppet i fjor høst var det tidligere uutgitte albumet «Toy» en del av pakka, og nå er denne skiva også sluppet som en egen boks. Formatene du kan velge mellom er tre CD-er eller seks 10″ vinyler, og i tillegg til platas opprinnelige 12 spor inkluderer utgivelsen to låter som ikke kom med albumet og 24 alternative versjoner.

«Toy» ble spilt inn i 2000, men altså aldri utgitt den gang, selv om noen innspillinger endte opp som bonusspor i forbindelse med «Heathen». Her henter David Bowie frem igjen både utgitte og uutgitte låter fra sin tidlige artistkarriere – noe så tidlig som da han ennå gikk under navnet Davy Jones – og gir disse en solid overhaling, med i hovedsak livebandet fra tidlig 2000-tall som backing. Bowie selv og Mark Plati står for produksjonen, og resultatet er ei skive som låter strålende.

Det hele ligger stilmessig innenfor et rimelig streit banduttrykk, der det innledes med «I Dig Everything», som opprinnelig ble sluppet på singel i 1966. Det bærer så tilbake til 1965 og en relativt rocka «You’ve Got A Habit Of Leaving», før det så roes noe ned med «The London Boys» og fine gitarer. Videre rocker «Let Me Sleep Beside You» godt, mens «Baby Loves That Way» er albumet på sitt mest popa og melodiske.

Av låter som ikke kom ut den gang på sekstitallet, men som er sluppet som bonusspor og i bokser senere, finner vi «Karma Man», «Let Me Sleep Beside You», «Hole In The Ground» samt den fine og orkestrerte «Conversation Piece». Det er for øvrig Tony Visconti som står bak strykerarrangementene her og i en god versjon av «Silly Boy Blue». Om dette ikke er Bowie-låter på sitt aller ypperste snakker vi uansett om gode innspillinger, som yter materialet mer rettferdighet enn de gamle opptakene gjorde. Det samme gjelder for 1966-singelen «Can’t Help Thinking About Me», som kombinerer det melodiske med det rocka.

Den fine og nedstrippa balladen «Shadow Man» har sin opprinnelse fra tiden rundt «The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders from Mars», men den ble aldri utgitt. «Toy (Your Turn To Drive)» var på sin side ei ny låt da denne ble spilt inn tidlig på 2000-tallet, og dette understreker at materialet på «Toy» er et lite sammensurium, men som helhetlig album fungerer dette likevel veldig bra.

Når vi beveger oss over til boksens ekstramateriale er de to uutgitte innspillingene av størst interesse, og disse er nye versjoner av «Liza Jane» – som opprinnelig ble sluppet som Bowies aller første singel i 1964, under navnet Davie Jones with The King Bees – og den vraka 1968-singelen «In The Heat Of The Morning». Førstnevnte byr på småvrengt vokal og et godt groove, mens sistnevnte er fin pop med behagelig Bowie-vokal.

Videre får vi Tibet-versjonen av «Silly Boy Blue», og en alternativ versjon av «The London Boys». Ellers fylles denne andre CD-en opp med alternative mikser av de fleste av låtene fra «Toy», hvilket inkluderer en litt tyngre «I Dig Everything» og en lengre utgave av «Toy (Your Turn To Drive)», men dette blir nok i hovedsak stoff for de mest umettelige blant fansen.

Den tredje disken inneholder så versjonene som går under tittelen «Unplugged & Somewhat Slightly Electric Mix», og her får materialet en helt annen karakter blant annet takket være utstrakt bruk av akustiske gitarer. Disse utgavene er veldig nedstrippa, og uten trommer. Et luftig uttrykk ligger dermed over disse 13 nakne spora. Dette fremhever melodiene på godt vis, og her snakker vi om riktig god alternativ lytting.

«Toy:Box» blir med det en veldig god dokumentasjon på hva David Bowie foretok seg i studioet i 2000, og det er mange eldre låter her som helt klart fortjente en ny sjanse.

Jan Dahle

Leker seg med gamle låter