Livet etter Zoo


Ketil Stokkan «Gentlemen’s Agreement»
Norske Albumklassikere

Etter at Zoo-medlemmene gikk hver til sitt i 1983 la frontmann Ketil Stokkan ut på ei soloreise som etter hvert skulle føre ham helt til «Brandenburger Tor», via «Romeo» i Grieghallen, og solodebuten «Gentlemen’s Agreement» som ble sluppet i 1984. Her har harstadværingen skrevet ti låter, som i hovedsak produseres innenfor pop-uttrykket fra den gang.

Det treffes blink når «Mother Mary» er første låt ut. Dette er velprodusert og fengende, der tre italienere står for backinga. Det er da også denne trioen som musiserer på de fleste av skivas spor. Unntaket er to kutt der Lava-gutta gjør jobben, og det første av disse er balladen «Always Faithful And True», og dette er fin pop.

Platas tittelspor byr på det mer rytmebaserte, der datidens typiske synth-trommer blir flittig brukt. Videre er det både saksofon- og gitarsolo. Vi snakker uansett om ei plate som i stor grad er plassert i sin tid, men for alle oss som liker åttitallet er det naturligvis helt greit, og så lenge Stokkan har skrevet catchy låter er alt på stell.

Det blir likevel litt mer tidløst når kassegitaren hentes frem til balladen «Pictures In A Diary Book», der fretless-bassen er stemningsskaper. Videre dukker Unit Fives Tore Hansen opp for å gjøre duett med Ketil i «Tomorrow Together», hvilket blir nok en fengende opplevelse for lytteren.

Gitarene er mer fremtredende i «The Continental Boy», og det er mye typisk Stokkan i «Don’t Play With My Heart». Sånn sett er «Gentlemen’s Agreement» et album som byr på akkurat hva mannens fans ønsker seg, der Lava-gjengen returnerer for å avslutte plata med «All My Favourites», som nok ikke er undertegnedes favoritt på plata, men like fullt et godkjent sistespor.

CD-en kan bestilles direkte fra Norske Albumklassikere.

Jan Dahle

Livet etter Zoo