Et tilbakeblikk


Wonderworld «Live Fire»
Key Music

Live Fire var backingbandet Ken Hensley benytta seg av fra 2005 og helt frem til sin død. I utgangspunktet var orkesteret helnorsk, og Eirikur Hauksson (ja, vi regner ham som norsk), Willy Bendiksen, Morten Skaget og Sid Ringsby var alle innom i perioder. Konstanten var gitarist Ken Ingwersen, og de siste åra besto Live Fire ellers av trommis Tom Arne Fossheim og vokalist/bassist Roberto Tiranti. Denne trioen begynte også å jobbe på egenhånd under navnet Wonderworld, og med «Live Fire» hyller gutta sin tidligere arbeidsgiver ved å tolke både Hensleys solostoff og Uriah Heep-klassikere.

Etter den lille Ingwersen-komponerte instrumentalen «Live Fire» bærer det av gårde med «Ready To Die», som stammer fra «Trouble», der trioen som i dag utgjør Wonderworld for første gang backa Hensley. Her covrer altså bandet på en måte seg selv, og det samme gjelder i albumavslutteren «The Longest Night», samtidig som Hensley selv bidrar med vokal på sistnevnte. Denne duetten blir et fint farvel med Hensley.

Innspillingene, som er gjort under pandemien, låter bra, og det er naturligvis ikke noe å utsette på fremførelsene. Tiranti synger godt, og Fossheim er stødigheten selv, mens Ingwersen legger glimrende gitarer. Sistnevnte står også for en del av tangentene, men på det feltet gjester også Einar Thorbjørnsen, Lars Andre Kvistum og Christian Nystrøm.

«The Curse» plukkes fra «Faster», og igjen betyr det at noen av bandets medlemmer covrer seg selv, og samtidig tar Ingwersen seg av vokalen. Han har ikke en stemmeprakt tilsvarende Tiranti, men det fungerer likevel bra, samtidig som det skaper en avveksling. Gitarene i dette sporet er for øvrig også en nytelse, både når det gjelder tyngre riffing og solopartiet. Sluttresultatet er ypperlig.

Sett bort fra fire låter fra 2000-tallet – der den småepiske «The Last Dance» også er med – handler «Live Fire» om Uriah Heep og perioden 1970 til 1972, og med det kommer klassikere som perler på ei snor. Her overrasker dermed ikke Wonderworld, og det bys på låter som sto på konsertrepertoaret til Ken Hensley & Live Fire. «Sunrise» er riktig fin, mens «Easy Livin'» og «Look At Yourself» byr på det energiske.

«Circle Of Hands», «July Morning» og «Gypsy» er alle suverene låter, som Wonderworld med respekt løfter ut av syttitallet og inn sin tidsalder, uten å miste det klassiske rockepreget. Vi får rett og slett gode versjoner av dette materialet, og dermed blir «Live Fire» også fornøyelig lytting, selv om du sikkert vil foretrekke originalversjonene.

Jan Dahle

Et tilbakeblikk