Gotisk radiorock


The Sisters Of Mercy «BBC Sessions 1982 – 1984»
Warner

Etter at The Sisters Of Mercy slapp samlealbumet «A Slight Case Of Overbombing» i 1993 har det vært rimelig dødt hva utgivelser angår, selv om Andrew Eldritch fortsatt holder bandet gående, og spiller nytt materiale på konsertene. Dermed er «BBC Sessions 1982 – 1984» på mange måter ei etterlengta plate, selv om den naturligvis kun inneholder opptak fra bandets tidligste periode, og med det innspillinger som fansen nok i stor grad allerede er i besittelse av.

Albumet inneholder tre sessions, og den første ble gjort for John Peel sommeren 1982. Gutta er da tre år unna første album, og tre av fire låter er en forsmak på «Alice»-singelen. Det innledes med den godkjente The Stooges-coveren «1969», før nettopp «Alice» følger. Det betyr at det roes litt ned, med fine gitarlinjer over det alltid tydelig programmerte trommesporet. «Trommis» Doktor Avalanche er for øvrig eneste konstante «medlem» utenom Eldritch gjennom bandets mer enn 40 år lange historie, men doktoren har naturlig nok blitt oppgradert underveis.

Eldritch har særpreget på plass, og som typisk er for BBC-sessions er innspillingene gode og velproduserte. Det følges på med den ellers uutgitte «Good Things», som også sitter ganske godt. Det er likevel sånn at The Sisters Of Mercy er et band som ble bedre og bedre utover på åttitallet, og det var album nummer to, «Floodland», som seriøst løfta søstrene opp til eliten. I dette første BBC-besøket avsluttes det for øvrig med «Floorshow» – der Eldritch også er litt skrikende i vokalbruken – som er med på å understreke at bandet uansett hadde gode ting å by på også før albumdebuten.

Med «Heartland» bys det på litt heftigere rytmebruk når The Sisters Of Mercy i 1983 har funnet veien inn i BBCs studioer for å spille inn fire låter for David «Kid» Jensen. Litt underlig er det kanskje at gutta i den anledning går for b-siden til «Temple Of Love», men velger å droppe a-siden til fordel for en cover av Dolly Partons «Jolene». Denne ultraklassiske låta får naturligvis en heftig The Sisters Of Mercy-overhaling, og drar seg med det godt inn i den seige og dystrere musikalske goth-verdenen. Dette fungerer bra.

Videre henter bandet frem «Valentine» og «Burn» fra «The Reptile House E.P.», og førstnevnte er seig og riktig god. Også «Burn» holder god standard, og bandet har helt klart tatt et trinn opp låtmessig fra året i forveien. Eldritch og hans menn er dermed på en opplagt vei mot noe større.

Når vi er fremme i 1984 og John Peel igjen trenger noe The Sisters Of Mercy å spille i sitt radioshow nærmer vi oss albumdebuten, «First And Last And Always», og med det blir vi også servert to låter som skulle dukke opp på denne fullengderen. Først ut av disse er «Walk Away», som også var singelaktuell da disse BBC-opptakene ble gjort. Igjen byr bandet på ei god låt, og singelkompanjong «Poison Door» er også godkjent.

Andre smakebit fra albumet er «No Time To Cry», og denne skulle også bli sluppet som singel. Her finner vi et litt luftigere uttrykk enn på de foregående låtene, samtidig som arrangementet bygges litt opp rundt bruk av dynamikk. Avslutningsvis får vi The Sisters Of Mercys tolkning av Hot Chocolates «Emma», og denne er bassdreven og seig der bandet har gjort låta til sin egen. Igjen gjør britene dermed en riktig god cover, der Eldritch fremviser en viss desperasjon i vokaluttrykket.

Helhetlig er «BBC Sessions 1982 – 1984» en riktig bra historisk dokumentasjon på et band som er på vei mot noe stort, og siden alle disse innspillingene er så gode som de er snakker vi om et obligatorisk kjøp for The Sisters Of Mercy-fansen.

Jan Dahle

Gotisk radiorock