Frem fra glemselen


Chrissy «Chrissy»
Norske Albumklassikere

Chrissy – eller Tone Christine Senstad som hun egentlig heter – gjorde litt furore blant annet ved å vinne «Europatoppen» i 1980, og samtidig slapp hun sitt eneste album, «Chrissy». Singelen var «Mark My Words», men på alle måter har nok Chrissy gått i glemmeboka for folk flest. Med nyslipp av albumet på CD blir det kanskje en forandring på det.

Med seg på laget har Chrissy først og fremt produsentene, låtskriverne og gitaristene Charles R. Forbes og Thore Engen, og sammen har de kommet opp med et album som henter inspirasjoner fra så vel punk og new wave, som det litt mer elektroniske og popa.

Chrissy har en stemme som heller mot Annabella Lwin, med et hint av Debbie Harry, og når «Mark My Words» er første låt ut er det uptempo med punk-inspirasjoner. Senere på albumet kommer det mer av det småpunka i form av «Saturday Night», mens pianoet også spiller med på laget der det etter hvert roes helt ned. Også «Backstage Queen» varierer uttrykket, fra det punka til det litt neddempa. «Pictures» kjører på sin side rett frem i et jevnt tempo som tilfører et litt monotont driv, mens tangentene ligger der som et bakteppe.

Det midtempo åpenbarer seg i «Billy», som på en måte er ganske neddempa på vokalsiden, samtidig som melodibruken er god. Engen krydrer med gitarsoloer utover på skiva, men samtidig er det tidvis også god plass til tangentene. Et spor som «Play The Game» fremviser på sin måte et litt elektronisk preg, selv om gitarene slipper til også her.

I det hele tatt varieres altså uttrykket en del, og når Chrissy er på sitt mest elektroniske, slik som i den avsluttende og nesten stillestående «Jump», låter det litt futuristisk, med tanke på at vi nå befinner oss i 1980. Også her kommer gitarene inn underveis, og kombinasjonen av nettopp tangenter og gitarer brukes gjerne på en måte som gjør det hele litt ubestemmelig, slik som i den gode «Waiting For You», der Engen også byr på litt clean gitar.

På sitt mest melodiske er Chrissy i «The New Pop», der både vokallinjene og gitarene er av det melodiøse slaget, samtidig som det midtempo uttrykket gjør at det gynger godt av gårde. Med det blir dette et høydepunkt på albumet. Også «Come On» sitter godt i platas siste del, så i det hele tatt er «Chrissy» ei ganske god skive.

CD-en kan bestilles direkte fra Norske Albumklassikere.

Jan Dahle

Frem fra glemselen