Helt riktig torden


Thunder «All The Right Noises»
BMG

I mer enn 30 år har britiske Thunder vært en sikker leverandør av klassisk rock, og med «All The Right Noises» understreker kvintetten at det fortsatt er krutt igjen i tønna. Faktisk låter bandet særdeles friskt på sitt 12. studioalbum.

Gitarist Luke Morley kan det med å komme opp med solide riff, og når «Last One Out Turn Off The Light» innleder «All The Right Noises», er det med et riff som løfter hatten i retning Led Zeppelin. Senere på plata byr den sterke «You’re Gonna Be My Girl» på et gitararrangement som drar tankene mot The Rolling Stones, og mer klassisk gitarrock enn det blir det ikke.

Når det gjelder gitarene er det nettopp et gitartungt sound som ofte slår mot deg på «All The Right Noises», og samtidig er låtmaterialet godt. Du finner nok ikke en ny «Dirty Love» eller «Higher Ground» her, men du får like fullt et album uten nedturer, som samtidig forteller deg at Thunder fortsatt er et sultent band.

Det låter da også utvilsomt Thunder, men samtidig krydrer bandet med en del damekoringer i blant andre det nevnte åpningssporet og «You’re Gonna Be My Girl». Som alltid er også vokalist Danny Bowes i god form, mens Ben Matthews fyller ut soundet med orgel og piano.

«Destruction» benytter dynamikk som et virkemiddel der luftige vers kombineres med tyngde i refrengene, samtidig som dette er særdeles groovy med bassist Chris Childs i en ledende rolle. «Going To Sin City» er på sin side en mer typisk riffrocker, der blåserne er med på å gi et fyldig lydbilde. «Young Man» gis også riktig godt liv takket være riffinga – skiva er i det hele tatt mye Morleys lekegrind – og samtidig får vi en tekst vi «gamlinger» kjenner oss igjen i.

«The Smoking Gun» byr på det akustiske, uten at dette er en ballade. Balladene kommer derimot i form av «St. George’s Day» og «I’ll Be The One», og med det får Morley også vist sine følsomme gitarsider. Den seigere «Don’t Forget To Live Before You Die» er på sin måte med på å skape variasjon på albumet, og samtidig er sistnevnte nok et eksempel på effektiv utnyttelse av dynamikk.

Om du velger standardversjonen av albumet avsluttes det hele med den gode «She’s A Millionairess», men du går selvfølgelig heller for deluxe-versjonen av «All The Right Noises», der du får med fire ekstra studiospor og åtte av hovedplatas låter innspilt live i studioet.

Den moderate rockeren «Firebird» innleder ekstradisken, og dette er melodisk og godt. «Hero» er så en ballade, som igjen demonstrerer hvor godt stemmen til Bowes passer til slikt materiale. I det hele tatt får vi her flere solide låter, der Morley er i rifform igjen i «Pariah», som understreker at Thunder var inne i en riktig god periode da «All The Right Noises» ble innspilt i 2019 og tidlig 2020.

Bandet returnerte så til samme studio i juli 2020 for å spille inn livelåtene, og dermed får vi noen litt røffere versjoner av blant andre «You’re Gonna Be My Girl», «Last One Out Turn Off The Lights», «Going To Sin City» og «Young Man».

Jan Dahle

Helt riktig torden