Kjøp av festivalbillett, en risikosport?

I går kunne Hove Music Festival meddele at selskapet er konkurs, og at neste ukes festival dermed er avlyst. Samtidig skriver mediene at alt tyder på at billettkjøperne kan se langt etter refusjon.

Det er ikke første gang vi ser noe lignende, og alle innen metal-miljøet husker vel Ragnarock-fadesen i 2006. Senest i fjor endte så billettkjøperne til et nyoppstarta Norwegian Wood i første omgang opp med kun å få igjen en del av beløpet, og etter kommentarer på festivalens Facebook-side å dømme var dette fortsatt status i mars 2019. Til tross for at arrangørene tydeligvis ikke har klart å gjøre opp for seg, tvilholder de, ifølge nevnte Facebook-side, fortsatt på tanken om å gjennomføre festival neste år.

Spørsmålet er da om noen i det hele tatt vil forhåndskjøpe billetter til et Norwegian Wood som allerede har skuffa folk én gang. Med en ny fiasko i form av Hove Music Festival kan man så utvide spørsmålet til å gjelde nyoppstarta festivaler generelt. Er det i det hele tatt noen som i fremtiden vil kjøpe billetter til noe så usikkert som en fersk festival, når du som publikummer tydeligvis utsetter lommeboka for en stor risiko?

Dermed er uerfarne aktører i festivalbransjen også med på å gjøre det utrolig vanskelig å starte opp noe nytt, da publikum garantert blir mer og mer skeptisk til å kjøpe billetter. Dermed må man regne med at forhåndssalget til nye festivaler heretter vil være styrt av en sunn dose skepsis, hvilket naturligvis igjen vil bety enda dårligere forhåndssalg. Dermed blir gjerne resultatet av det som nå har skjedd en ond sirkel, som fort spinner fullstendig ut av kontroll.

Samtidig ser man arrangører melde seg på VM i bortforklaring når billettene ikke selger, og fjorårets bidrag fra Norwegian Wood var sånn sett en klassiker. Der var visst grunnen til at folk ikke kjøpte billetter at «vinteren hadde vært så lang», og i tillegg gikk det visst dårlig økonomisk siden artister ville ha betalt på forhånd. Her tok man altså ingen selvkritikk, men skyldte på alt og alle, inkludert den norske vinteren.

I dagens festivaljungel må nye festivaler rett og slett ha et sterkt nok program til å stikke seg frem, samtidig som markedsføringa må nå ut til folk. Her sviktes det ofte, og det fremstår som om «alle» tror at bare de starter opp en festival vil folk automatisk strømme til. Det er da heller ikke til å komme utenom at flere av aktørene som begir seg inn i festivalbransjen ikke har noen erfaring innen feltet, og antakelig tror dette er lettjente penger.

Uansett er resultatet at du som billettkjøper bør vurdere om dette er penger du har råd til å tape, for i dag ser det ut til at det å kjøpe festivalbillett er en risikosport.

Jan Dahle

Reklamer
Kjøp av festivalbillett, en risikosport?