Gode vibber


Lenny Kravitz «Raise Vibration»
BMG

Lenny Kravitz er ute med sitt 11. studioalbum, og mannen gjør som så ofte før det aller meste selv. Man kjenner igjen frasen «Produced, arranged, composed and performed by» fra Prince, og det er da også flere likhetstrekk mellom de to artistene, der blant annet evnene til variasjon er stor.

«We Can Get It All Together» smyger seg forsiktig i gang, før trommene, med et småskranglete sound, og gitaren etter hvert setter sitt preg på ei midtempo låt. Tempoet økes så noe i den påfølgende «Low», der vi får noen Michael Jackson-elementer på vokalsiden, og samtidig treffer også multiinstrumentalisten melodimessig bedre, der små funk-elementer dukker opp underveis.

Alltid tilstedeværende samarbeidspartner Craig Ross slipper til både på komponeringssiden og fremførelsen i den mildt småstøyende «Who Really Are The Monsters?», der det også blir plass til både en fremtredende gitarsolo og omfattende perkusjonsbruk. Her snakker vi om et spennende spor, som også understreker at Kravitz liker å variere det musikalske uttrykket, og som samtidig er den låta på plata som utfordrer lytteren mest.

Det er mye et minimalistisk rockepreg over platas tittelspor, frem til det bygger seg opp, med blant annet mellotron fra David Baron. Kravitz slipper altså tidvis til andre musikere underveis, og da gjerne blåsere, slik han gjør i den bassprega og groovy «It’s Enough» – et høydepunkt på plata – og i det rytmebaserte soul/funk-sporet «The Majesty Of Love».

Med «Johnny Cash» roer mannen det ned med en fin ballade, og Lenny demper seg enda mer med pianobacking i den sterke «Here To Love», der det etter hvert også tilføres kor. Nå er også budskapet et vesentlig element, der det handler om å akseptere hverandre, og ikke spre hat. Mannen er med andre ord særdeles aktuell, samtidig som temaet egentlig også er tidløst.

Det er et mer muntert uttrykk i «5 More Days ‘Til Summer», der det også er et visst tempo, men fortsatt innenfor det litt moderate som preger «Raise Vibration». Vi har altså hørt Kravitz rocke hardere enn han gjør på dette albumet, men samtidig har han kommet opp med et knippe gode låter.

Bassen får ofte en fremtredende rolle på «Raise Vibration», og det gjelder i høyeste grad når Craig Ross’ akustiske gitar skaper et litt neddempa lydbilde i «Ride», hvilket altså gir godt spillerom til nettopp bassen. Samtidig er melodibruken god, slik den ofte er på plata.

Jan Dahle

Reklamer
Gode vibber