Intimt skrekkteater


Gothminister
Oslo, Krøsset
25/10-2017

Tons Of Rock har utvida med en minifestival som bærer navnet Tons Of Oslo, og det er på Krøsset det skjer. Hovedattraksjonen den første av fire kvelder er Gothminister, som samtidig har sitt releaseparty for den nylig utgitte «The Other Side».

Bandet sparker godt fra seg når «Ich Will Alles» åpner showet, og trommis Christian «Chris Dead» Svendsen gir det hele et solid trøkk. Hovedpersonen selv gjør også en god jobb fra første stund, men samtidig er det klart at den lille scena på Krøsset gir svært lite spillerom for Gothministers teaterdel.

Dermed kommer også musikken på mange måter mer i fokus, og det er så visst ikke et problem. Nå skal det riktignok sies at kveldens setliste mangler en del gamle slagere som «Devil» og «Happiness In Darkness», men det er likevel en god miks fra alle Gothministers seks album som står på menyen.

Visuelt blir det kamp mellom Bjørn Alexander «Gothminister» Brem og en zombie under «Someone Is After Me». Når tiden så er inne for «Stonehenge» kommer Bjørn bærende på et ulvemonster, som for øvrig glefser tak i undertegnedes arm, men ellers er det altså i hovedsak musikken som står for underholdninga.

Som på «The Other Side» er Annette Gil med som gjestevokalist på noen låter, og hun entrer først scena for «Liar». Dette fungerer bra, og hun får en relativt stor rolle i den ypperlige «The Sun». Til «We Are The Ones Who Rule The World» kommer dama inn på scena med globusballonger, mens Brem ikler seg kongekrone.

«Monsters» er en sikker vinner, mens «Taking Over» byr på litt ekstra tempo. I det hele tatt er settet ganske variert, og når «Angel» kommer mot slutten når også konserten sin topp. Hele veien har også Glenn «Icarus» Nilsen og Ketil «Turbo Natas» Eggum sparka liv i låtene med gitarene.

Punktum settes med «Dusk Till Dawn», og da har Gothminister i løpet av en time bevist at bandet også fungerer på ei mindre scene.

Jan Dahle

Advertisements
Intimt skrekkteater