Robins melodiske verden


Robin Beck «Love Is Coming»
Frontiers

Det var tilbake i 1988 Robin Beck ble Coca-Cola-dama, da hun med «First Time» fikk en hit i forbindelse med en kampanje for leskedrikkprodusenten, og året etter fulgte Beck opp med det suverene AOR-albumet «Trouble Or Nothin'». Siden den gang har vokalisten sluppet en rekke plater, men uten at dette er noe folk flest har fått med seg. Nå er hun ute med skive nummer ti i rekka, «Love Is Coming».

Det er et gitarbasert og småtungt sound som åpenbarer seg når «Island» er første låt ut på «Love Is Coming», men samtidig holdes det naturlig nok innfor melodiske rammer. For anledningen har Beck funnet tilbake til samarbeidet med Clif Magness, som i 1994 skrev et par låter til «Can’t Get Off». Denne gangen produserer han også, og Clif skrur knotter sammen med hovedpersonens livsledsager, House Of Lords’ James Christian. Magness står for øvrig for det aller meste av instrumentering på plata, som til tider har et programmert preg.

I den påfølgende «On The Bright Side» er uttrykket betydelig mindre rett i trynet, der lydbildet er luftigere, selv om dette også er smårocka. Balladen «In These Eyes» tar den så ned med kun piano innledningsvis, og dermed har Beck i løpet av platas tre første spor vist en viss musikalsk allsidighet. Dette fortsetter utover på skiva, blant annet med nok en ballade i form av «If You Only Knew». Samtidig er stemmebruken selvfølgelig umiskjennelig Robin Beck.

Albumets tittelkutt er litt mindre rett frem, med et interessant arrangement, som gjør dette til et godt spor. I det hele tatt er også kvaliteten på materialet jevnt over god, men uten at man får de helt store kanonlåtene.

Med «Me Just Being Me» dras det i en mer funka retning i versa, mens man får en country-snert i refrenget, og dette er et høydepunkt på plata, sammen med den ganske streite rockeren «Girl Like Me». I «Lost» befinner Beck seg i et rocka pop-landskap, som kan dra tankene mot blant andre Avril Lavigne. Også dette fungerer takket være småtrivelig melodibruk, samtidig som variasjonen altså opprettholdes utover på skiva.

For undertegnedes ferske intervju med Robin Beck, sjekk ut Scream Magazines novembernummer.

Jan Dahle

Advertisements
Robins melodiske verden