Klinkekuler i sceneformat

marillion_marbles-in-the-park
Marillion «Marbles In The Park»
e-a-r
5-hoyttalere

I 2004 slapp Marillion «Marbles», som i sin beste versjon var dobbel-CD. Vi snakker med andre ord om mye musikk, men det til tross fant kvintetten det for godt å spille verket i sin helhet under Marillion Weekend i 2015. Denne konserten er nå utgitt på Blu-ray, DVD og CD.

«Marbles» fremføres fra A til Å, og dermed innledes det med den fortreffelige «The Invisible Man». Både låtoppbygging og melodibruk er glimrende som showåpner, og samtidig fremvises de visuelle elementene som lasere og video, som også brer seg ut over teltveggene som omkranser scena.

Vokalist Steve Hogarth lever seg inn i musikken og tekstene, og når vi når «Fantastic Place» er mannens stemme til å få frysninger av. Samtidig strør gitarist Steve Rothery om seg med flotte toner, så her er det ikke noe å sette fingeren på. Det er da også disse to som leder oss inn i nytelsen, men de får også solid hjelp av glimrede bassing fra Pete Trewavas, som igjen backes opp av trommis Ian Mosley, mens Mark Kelly krydrer med tangenter og programmeringer.

Rothery er i sitt ess i blant andre «The Only Unforgivable Thing», og han finner frem sitt gilmourske uttrykk i «Ocean Cloud». Sistnevnte er da også et av konsertens største høydepunkter, og hvordan bandet kom frem til at denne godbiten i sin tid skulle være forbeholdt den innerste kjernen av fans er uforståelig.

Et tøffere uttrykk åpenbarer seg i «Drilling Holes», mens «Don’t Hurt Yourself» og «You’re Gone» er glimrende låter underveis i konserten. Det hele er ypperlig fremført fra ende til annen, og når bandet er fremme ved «Neverland» settes «Marbles»-punktumet på best tenkelige måte.

Tre ekstranumre blir også spilt, og her er «Sounds That Can’t Be Made» vinneren. Hele konserten er uansett en seier for bandet, og liker du Marillion av 2000-tallet kan ikke disse 135 minuttene bli feil for deg.

Jan Dahle

Advertisements
Klinkekuler i sceneformat