Testament «The Legacy»

testament_the-legacy

I løpet av i overkant av tolv måneder ble fire av tidenes mest klassiske thrash-skiver sluppet, da de fire store innen genren ga ut «Master Of Puppets», «Peace Sells… But Who’s Buying?», «Reign In Blood» og «Among The Living», men med mer rettferdighet i verden hadde vi i dag snakka om de fem store thrash-bandene. Måneden etter sistnevnte slipp debuterte nemlig kvintetten Testament med «The Legacy», som undertegnede ser på som et av tidenes absolutt beste thrash-album.

Testament ble danna under navnet Legacy, og bandet begynte etter hvert å gjøre furore i det den gang store kassettbyttemiljøet, som kan beskrives som datidens variant av torrent-sider. Fansen spredte på denne måten kopier av bandets demo fra 1985, der mannen bak mikrofonen var fremtidig Exodus-vokalist Steve Souza. Fra demoen ble «Reign Of Terror» plukka ut til å representere Legacy på samlealbumet «US Speedcore Invasion» i 1986, men så forsvant Souza ut av bandet.

testament-31-8-1992
Testament i Oslo i august 1992.

Ny vokalist skulle bli en storvokst indianer ved navn Chuck Billy, og han skulle tilføre mer baller og autoritet til bandet som nå bytta navn til Testament. Billy er enkelt og greit den ultimate thrash-vokalisten, hvilket verden skulle få erfare da Testament slapp «The Legacy» på vårparten i 1987.

Med solid riffing drar «Over The Wall» i gang «The Legacy», og her skal Testament umiddelbart understreke hvordan thrashens tempo skal kombineres med sterk melodibruk. Dette var også låta som ble valgt da bandet skulle gjøre sin første video, og en viss eksponering ga dette på datidens musikkanaler.

Et vesentlig element ved Testaments musikalitet er gitarist Alex Skolnick som på solosiden fremviser en fantastisk evne til å være melodisk, noe han viser allerede i «Over The Wall». Mannen er rett og slett en ener innen thrashen, og sånn sett mista bandet noe unikt da Skolnick hoppa av på begynnelsen av nittitallet, men der er vi ikke ennå.

testament_chuck-5-10-1987
Chuck promoterer i Oslo i oktober 1987.

Eric Peterson er Skolnicks gitarkollega i bandet, og denne mannen står nok for de aller fleste av de glimrende riffa Testament kan by på, og han har da også – sammen med Billy – vært det konstante elementet i bandet gjennom alle år.

Riffinga dominerer når «The Haunting» kommer som andre spor, samtidig som Skolnick igjen overbeviser, og gutta slenger inn noen småmassive koringer i ei sterk låt. Det er også et visst teknisk element ved det hele, men uten at bandet drar dette veldig langt. Her handler det først og fremst om låter som slår deg rett i bakken.

«Burnt Offerings» innledes med forsiktige gitarer, før det hele riffes i gang for alvor, og rytmeseksjonen – bestående av bassist Greg Christian og trommis Louie Clemente – gir det nødvendige trøkket i bakerste rekke. Billy er i sitt ess, der han spytter ut teksten og de gode melodilinjene. Dette er rett og slett thrash på sitt aller ypperste.

testament_louie-5-10-1987 testament_chuck-5-10-1987-2

Bandets virkelige melodiøse sider kommer til sin fulle rett i «Raging Waters», der refrenget er så fengende at det umiddelbart låser seg fast i hjernebarken. Samtidig er tempoet høyt, og Testament klarer dermed å kombinere det kompromissløse med det melodiske, og det i seg selv er en egen kunstform.

«C.O.T.L.O.D.» er kort, kjapp, rett i trynet, og 1987-Testament på sitt mest brutale. Dette til tross får Skolnick også her briljert på solosiden, og tilfører på den måten finesse selv til et spor av denne typen.

Også «First Strike Is Deadly» er av det thrasha slaget, og den er som «The Legacy» ellers ultrasolid. Taktskiftet halvveis inn i låta gjør at den totalt forandrer karakter, og sånne ting gjør Testament spennende. Og så var det soloen til Skolnick igjen da. Denne er som en egen komposisjon å regne, og når gitarharmoniene slår inn blir ikke thrash vakrere enn dette.

testament_chuck-louie-5-10-1987
Tid for kokos i Oslo i oktober 1987.

Kombinasjonen av tempo og melodi gjør «Do Or Die» til et nynnbart stykke brutal metal, mens gutta topper alt på melodisiden med den fenomenale «Alone In The Dark». Her er refrenget så fengende at Bon Jovi sikkert sendte et misunnende blikk i retning av Testament. At dette ikke er sporet som ble valgt som videolåt er litt overraskende, men valget som ble tatt var muligens med tanke på ikke å gi et feil inntrykk av et ungt fremadstormende band.

Punktum settes med «Apocalyptic City», og her er det igjen snakk om å kjøre over lytteren, ta et balletak av de sjeldne, og samtidig la Skolnicks musikalitet få spillerom. Sånn sett går Testament ut med ei låt som på mange måter oppsummerer «The Legacy», og bandet har med det levert et av metalens mest overbevisende debutalbum.

Fem av albumets kutt ble for øvrig nyinnspilt i 2001 for «First Strike Still Deadly», som består av nye versjoner av låter fra Testaments to første album. Dette låter aldeles strålende, og vi snakker om det som vel må være tidenes beste nyinnspillinger innen metalen. Alex Skolnick er for anledningen tilbake, og Steve Souza gjør gjesteopptredener på «Alone In The Dark» og «Reign Of Terror». Sistnevnte ble for øvrig også spilt inn med Chuck Billy, og finnes på b-siden til «Trial By Fire».

testament_alex-chuck-5-10-1987
Alex og Chuck har fått nye klær etter konserten på Rockefeller i oktober 1987.

Når det gjelder tiden etter utgivelsen av «The Legacy» fikk vi allerede i oktober 1987 besøk av Testament da gutta varma opp for Anthrax på Rockefeller, og denne kvelden har på alle måter gått inn i historiebøkene, der vi fikk oppleve to band som var i sin beste form. Testament spilte følgende sett:

Raging Waters
Disciples Of The Watch
Apocalyptic City
First Strike Is Deadly
Over The Wall
Alex Solo
Do Or Die
Burnt Offerings
Reign Of Terror

Det må sies at Testament aldri helt har klart å toppe «The Legacy», men du verden hvor mye bra det er i bandets diskografi likevel. Samtidig er dette det bandet av «de fem store», som fortsatt leverer helt på høyden, og sånn sett har vært mest å regne med på platefronten de siste åra.

Jan Dahle

Testament «The Legacy»