Total Eclipse Of The Heart

Bonnie Tyler_Total Eclipse Of The Heart
Singelcoveret.

Når hipstere og andre feiginger som ikke tør stå for sin musikksmak kommer drassende med sine tåpelige «guilty pleasures» figurerer ofte Jim Steinman på disse listene i form av Bonnie Tylers «Total Eclipse Of The Heart». Nettopp det at til og med de som ikke tør stå for det må innrømme hvor genial denne låta er, sier mye om en av Steinmans aller største klassikere. Med Bonnie Tyler på vei mot Telenor Arena og We Love The 80’s førstkommende lørdag, er det på sin plass å se på nettopp «Total Eclipse Of The Heart» i denne utgava av Månedens Steinman.

Det var i 1983 Bonnie Tyler slapp «Total Eclipse Of The Heart», men en viss forhistorie finner vi også denne gangen. Allerede i 1969 – i Jim Steinmans forløper til musikalen «Neverland», «The Dream Engine» – dukker elementer fra en fremtidig «Total Eclipse Of The Heart» opp. Historien skal også ha det til at den ferdige låta ble presentert for Meat Loaf i forbindelse med innspillinga av «Midnight At The Lost And Found», men at plateselskapet avslo tilbudet. Det var nok like greit, for uten Steinmans fulle tilstedeværelse hadde kanskje en mulig Meat Loaf-versjon endt opp som et spor i mengden i platas middelmådighet.

Da Steinman ble hyra inn som produsent til «Faster Than The Speed Of Night» tok han bare med seg to originalkomposisjoner – i alle fall er det alt som kom ut på plate – og det var tittelsporet og «Total Eclipse Of The Heart». Resten av plata består av bidrag fra andre komponister, og deriblant flere regelrette coverlåter. Det er uansett først og fremst for nettopp «Total Eclipse Of The Heart» plata huskes, selv om det også er mye annet godt på den.

Bonnie Tyler_Ca 1983
Bonnie ca. 1983.

Med sine sju minutters spilletid ligger alt til rette for det storslagne Steinman-uttrykket, og det åpner stille og rolig med Roy Bittans piano, mens Rory Dodd og Bonnie finner frem det velkjente «Turn around»-partiet. Deretter kommer Steve Buslowe inn med fine basstoner, trommis Max Weinberg følger på, og låta bygger seg sakte og sikkert opp mot noe du forstår må bli pompøst og dramatisk.

På mange måter er «Total Eclipse Of The Heart» den ultimate Steinman-komposisjonen der den inneholder alt av dynamikk, storslagenhet, pompøsitet og dramatikk man forventer fra Jim. Når pompøsiteten nærmest eksploderer med svære trommer og kor etter tre minutter er man på sett og vis nær et musikalsk klimaks, men Bonnie høyner med kraftigere vokalbruk, og det hele bare bygger og bygger på seg, før det plutselig tas helt ned igjen.

Musikalsk sett er altså «Total Eclipse Of The Heart» erketypisk Steinman på sitt ypperste, og når mannen også har den produksjonsmessige kontrollen i studioet blir det innertier. Samtidig er også det tekstmessige av typisk Steinman-kaliber, og tekstlinjer som disse er eksempler på Jim i sitt lyriske ess.

«I don’t know what to do and I’m always in the dark
We’re living in a powder keg and giving off sparks»

«Once upon a time I was falling in love
But now I’m only falling apart»

«Once upon a time there was light in my life
But now there’s only love in the dark»

Bonnie skulle også vise seg å kunne frembringe både dramatikken og sårheten i ordene med sin karakteristiske hese stemme, som vi hadde blitt kjent med fem år tidligere gjennom «Lost In France» og «It’s A Heartache». Nettopp «Faster Than The Speed Of Night», og da ikke minst «Total Eclipse Of The Heart», skulle etter noen magrere år løfte Bonnie Tylers karriere til nye høyder. Da får vi bare leve med at «Total Eclipse Of The Heart» ble klipt i stykker for å passe radio- og singelformatet.

Vi er nå også midt inne i en tid da musikkvideoen eksploderer som medium, og «Total Eclipse Of The Heart» ble visualisert med en passende video. Det er noe episk og goth-aktig over filmatiseringa, og flere elementer er i sedvanlig Steinman-ånd, inkludert smått homoerotiske dansere. Med det var også storsuksessen et faktum på alle plan, og «Total Eclipse Of The Heart» er i dag den mest kjente Jim Steinman-låta

Så stor er denne at Bonnie Tyler aldri har klart å matche suksessen, hvilket betyr at dama også på mange måter lever på nettopp denne Steinman-klassikeren. Det så til de grader at hun har spilt den inn igjen ved flere anledninger, og blant annet har hun gjort streite studioinnspillinger på «Wings» i 2005 og «Rocks And Honey» i 2013. Disse innspillingene er helt greie, men samtidig fullstendig overflødige da de ikke er i nærheten av å gjenskape magien fra originalversjonen.

Bonnie har også stilt opp på andre artisters innspillinger av låta, og i den sammenheng finner vi en godkjent fransk/engelsk versjon gjort i fellesskap med Kareen Antonn. Litt verre er det med BabyPinkStar som drar Bonnie med ned i techno-gjørma. Det er riktignok gitarer og et rockeelement også her, men dette klarer man seg fint uten. Videre er det også et par liveinnspillinger med Tyler på markedet.

Bonnie Tyler & Jim Steinman_Ca 2005
Jim og Bonnie ca. 2005.

Sammen med «Holding Out For A Hero» har «Total Eclipse Of The Heart» den tvilsomme æra av å være Steinmans mest covra låt, og det betyr mye lidelse og fordervelse for de av oss som ikke er smartere enn at vi må sjekke ut – og gjerne samle – alt sånt. Å gå igjennom alle innspillinger av låta er rett og slett umulig, så her tar vi for oss et litt mer eller mindre tilfeldig utvalg.

Det er umulig å komme utenom Nicki French – som for øvrig har en felles Eurovision Song Contest-skjebne med Tyler på denne siden av tusenårsskiftet – og hun innehar en tvilsom Steinman-rekord når det kommer til remikser. Nickis versjon av «Total Eclipse Of The Heart» – som i utgangspunktet er helt grei, uten å tilføre noe nevneverdig annet nytt enn en mer dansbar rytmebruk – er å finne i omkring 30 remikser, hvilket gir lytteren varierende grad av traumer og påfølgende søvnproblemer.

En annen som har levert mange remikser av sin versjon er Jan Wayne, men nå er vi virkelig inne i «må knipse piller for å komme gjennom dette»-helvetet. Her er det dunking og håpløse keyboardriff som gjelder, og der ungdommen knipser sine piller for å holde ut, strekker vi eldre oss etter nærmeste glass med valium.

Denne typen versjoner er det da også utallige av der ute, men la oss glemme disse traumatiserende opplevelsene, og gå over til andre typer musikalske nedturer. Vi har for eksempel «Pan From Paradise» som byr på den sedvanlige panfløyteversjonen, som mest av alt gir lytteren mark. Videre har vi Mixed Company som serverer en annen variant som alltid tilfører trang til å hoppe fra store høyder, og da snakker vi selvfølgelig om a kapella-versjonen. Dette er fælt.

Når det gjelder instrumentalversjoner har vi Zoe McCulloch som på sin «Girls With Guitars» har gjort hele sju Steinman-låter, og deriblant «Total Eclipse Of The Heart». Det låter pent, og da litt for pent, og det hele ender litt opp som gitaristens variant av panfløyteversjoner. Dette er rett og slett sjelløst, og relativt uinteressant ble det også da The London Symphony Orchestra allerede i 1985 gjorde sin versjon på «The Power Of Classic Rock».

Symfonikerne fra London var uansett ikke først ute med den typen innspilling, for Paul Mauriat kunne så tidlig som i 1984 presentere sin kjedelige orkesterversjon. Også The Nolans var ute for å melke suksessen allerede i 1984 da de slapp sin intetsigende cover på «Girls Just Wanna Have Fun!».

Ellers er det halvveis inn på nittitallet det virkelig begynner å ta av med innspillinger av «Total Eclipse From The Heart», og da spenner det fra det rocka og smårølpete med Stickboy, til dunkehelvete med Danger Hardcore Team og DJ Rankin. Sewing With Nancie rocker også, i alle retninger, og klarer å ruinere låta helt på sin egen måte, mens The Gobos er punka og munter i sin versjon.

Noe så snodig som en instrumental fremført på bağlama får vi fra Ahmet Koç, og om ikke annet blir dette noe annerledes. Inne på 2000-tallet er vi selvfølgelig inne i tiden for talentkonkurranser på TV, og Idol-artister som Nathalie Schmeikal og Jessica Sierra har gitt ut sine utgaver. Dette blir helt greie coverversjoner, men som for det meste som kommer ut av slike programmer mangler det fullstendig sjel. Og siden vi først er inne på TV må også «Glee» nevnes, der det finnes en godkjent versjon av «Total Eclipse Of The Heart».

Hva TV angår er det også en klassiker fra norsk kringkasting å plukke frem, og det er Hurra Torpedos opptreden fra «Lille Lørdag», der gutta hamrer ut sin versjon av «Total Eclipse Of The Heart» på hvitevarer. I motsatt retning må man si at Peter Brocklehurst tar den med sin operaaktige vokal, hvilket står i kontrast til Bonnies rufsete stemmebruk i denne duetten.

Underveis har «Total Eclipse Of The Heart» også blitt oversatt til flere språk, og på spansk fikk den tittelen «Eclipse Total Del Amor». Lissette Y Sophy gjorde en helt ok versjon av denne i 1997, mens Nolbert Y Alcala dro den i en meksikansk retning. Italiensk ble det da L’Aura Abela gjorde sin «Eclissi Del Cuore», og på islandsk het låta «Mundu Mig» da Heiða gjorde sin versjon.

For så å dra det hele ut av obskuriteten igjen kan vi avslutte historien over coverversjonene med Westlife, og selv om dette heller ikke blir veldig spennende er det veldig befriende med streit boyband etter å ha hørt en mengde virkelig begredelige versjoner.

«Total Eclipse Of The Heart» var uansett ikke i mål i Steinmans verden med Bonnie Tyler-innspillinga, for da musikalen «Tanz Der Vampire» så dagens lys i 1997 ble godbiten til kjærlighetsduetten «Totale Finsternis». På engelsk gikk den da under tittelen «Vampires In Love», og en riktig god demo flyter rundt der ute.

Som vanlig når det gjelder «Tanz Der Vampire» er det unødvendig å gå lengre enn til originalinnspillinga, som ble utgitt i 1998. For nerdene er det uansett mengder av versjoner å sjekke ut, på flere språk, og «Totale Finsternis» har da også blitt en av i hovedsak to låter fra musikalen som dukker opp på diverse musikalskiver. Dermed er det godt med innspillinger, og Felix Martin har gjort en mini-CD som er verdt å anskaffes.

Ellers er det så på sin plass å gi en stor klask på labben til Lisa Stokke som i «Det Store Korslaget» ga inntrykk av at Team Lisas fremførelse av «Total Eclipse Of The Heart» fikk et vampyrtema fordi hun syntes låta passa til nettopp det. Det Lisa i virkeligheten gjorde var å stjele fra «Tanz Der Vampire», og så legge frem det hele som hennes egen ide. Sånt imponerer ikke.

Også Bonnie selv har for øvrig gjort «Total Eclipse Of The Heart» noen ganger på norsk TV, og da blant annet i «Allsang På Grensen» – i duetter med Atle Pettersen og Eirik Søfteland – og tilbake i 2002 så vi henne fremføre den i fellesskap med Bjarne Brøndbo i NRK-programmet «Retro».

«Total Eclipse Of The Heart» er i det hele tatt ei låt som på alle måter har evig liv, og nye versjoner vil garantert fortsette å dukke opp, til både glede og forargelse.

Jan Dahle

Total Eclipse Of The Heart

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s