Bat Out Of Hell

Meat Loaf_Bat Out Of Hell (12 Single)
12″‘-versjon av singelen

Den observante leser av Rock And Roll Dreams har kanskje plukka opp et par Jim Steinman-elementer ved siden, og det er selvfølgelig ingen tilfeldighet. Jim er rett og slett tidenes beste låtskriver og produsent, og dermed er det også på sin plass med en fast spalte der mannens fenomenale musikk vies plass. «Månedens Steinman» blir dermed et tilbakevendende innslag, der hvert kapittel kommer til å ta for seg én Steinman-komposisjon, med alle komplikasjoner det kan medføre.

En naturlig start på serien er tittelkuttet fra det som av mange regnes som Meat Loafs debutalbum – selv om det faktisk ikke er det, men det er en annen historie – og om du hang med på ny musikk på syttitallet er det gode sjanser for at nettopp «Bat Out Of Hell» var den første Jim Steinman-låta du hørte. Yvonne Elliman – Maria Magdalena fra den originale «Jesus Christ Superstar»-filmen – hadde riktignok gjort Steinmans «Happy Ending» på 1973-albumet «Food Of Love», og Meat Loaf hadde gjort en svært lite tilgjengelig singel av «More Than You Deserve», men dette gikk nok folk hus forbi.

Veien mot «Bat Out Of Hell» skulle heller ikke være enkel, og historiene om plateselskapene som sa nei til prosjektet er mange. Multiinstrumentalist og eksentriker Todd Rundgren tok til slutt på seg produsentrolla, og «Bat Out Of Hell» tok dermed form, med blant andre E Street Band-medlemmene Roy Bittan og Max Weinberg, samt Kasim Sulton, Roger Powell og John Wilcox fra Rundgrens Utopia som studiomusikere. Nyoppstarta Cleveland International Records sa etter hvert ja til det ferdige produktet, og «Bat Out Of Hell» ble sluppet i oktober 1977.

Meat Loaf & Jim Steinman 1977
Meat & Jim

Det er tittelsporet som åpner «Bat Out Of Hell», og med det smeller definisjonen av Jim Steinman rett i trynet på lytteren. Dette er episk og storslått, og i Meat Loaf finner man den definitive tolkeren av Steinmans musikk. Den ultimate kombinasjonen av låtskriver og vokalist er dermed en realitet, og med glimrende produksjon er lytteren i paradis (kanskje i lyset fra dashbordet til en Coupe de Ville, om man er heldig).

En lang instrumental intro – som ble sluppet som singel-b-side under tittelen «Bat Overture» – der Bittan briljerer på pianoet, mens Rundgrens gitarer hyler mot deg, bygger opp stemninga. Samtidig er melodiføringa på gåsehudnivå, og når det roes litt ned før først vers er spenninga til å ta og føle på. Dette er låtoppbygging på sitt ypperste, og når Meat når refrenget smeller det til igjen. Innspillinga har rett og slett en nerve man sjelden opplever på plate.

Soloen, som inkluderer Rundgrens motorsykkelgitarer, er legendarisk, og produsenten har også kommet opp med glimrende korarrangementer. Blant koristene er for øvrig Ellen Foley, som hadde spilt Wendy i Steinmans musikal «Neverland». Det hører også med til historien at flere av spora på «Bat Out Of Hell» – inkludert tittelkuttet – og låter som senere skulle dukke opp på Jims soloplate, «Bad For Good», stammer fra nettopp «Neverland».

«Neverland» er bygd på Steinmans egen tolkning av «Peter Pan», og var et evig «work in progress»-prosjekt for komponisten fra slutten av sekstitallet, og muligens helt opp til den nå planlagte «Bat Out Of Hell»-musikalen, som igjen dessverre ser ut til å være et evig planleggingsprosjekt. De siste ryktene peker mot en 2016-premiere, men vi får se om noe konkret skjer. Men, her sporer vi av, så tilbake til dagens låt.

«Bat Out Of Hell» byr ikke bare på en fenomenal komposisjon fra Jim Steinman, for denne karen kan mer enn musikk. Han er også en mester på tekster, som virkelig maler bilder på et vis som tidvis er like storslått som selve musikken. Et av mannens virkelige gullkorn dukker da også opp i «Bat Out Of Hell»:

Then I’m dying at the bottom of a pit in the blazing sun
Torn and twisted at the foot of a burning bike
And I think somebody somewhere must be tolling a bell
And the last thing I see is my heart
Still beating
Breaking out of my body
And flying away
Like a bat out of hell

Så vakkert kan døden som følge av en motorsykkelulykke beskrives, og Steinman har da også sagt at han hadde som mål å skrive den ultimate motorsykkelkrasjlåta. Nettopp det klarte han, men «Bat Out Of Hell» er komplett på så mange andre måter også. Selve innspillinga er så sterk at Steinman, som er usedvanlig glad i gjenbruk, aldri har rørt ved låta igjen. Ikke er det mange coverversjoner å finne heller.

Av andre versjoner enn den originale studioversjonen finnes det derimot en del liveinnspillinger med Meat Loaf, og den mest interessante der er opptaket fra Uniondale som ble sluppet på den remastra «Bat Out Of Hell» i 2001. Innspillinga stammer fra en av mange radiosendte konserter fra «Bat Out Of Hell»-turneen, og her er det Steinman selv som trakterer pianoet. Han hamrer da også i gang det hele på særegent vis med datidens konsertåpning, «Bolero», eller «Great Boleros Of Fire» som den også kalles. Nevnte stykke skulle senere utvikle seg til «Ewigkeit» i «Tanz Der Vampire», men igjen snakker vi da om en annen historie.

«Bat Out Of Hell» står i dag som en påle i musikkhistorien, og sammen med en håndfull andre nå klassiske Steinman-låter sluppet høsten 1977, har den leda plata frem til å bli et av tidenes mest solgte album.

Jan Dahle

Bat Out Of Hell

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s