Nytt, gammelt og lånt

Bruce Springsteen - High Hopes
Bruce Springsteen «High Hopes»
Columbia
4

Når Bruce Springsteen nå er ute med «High Hopes» er det ikke et ordinært studioalbum fansen får, men derimot en lett blanding av nyinnspillinger, låter som tidligere er lagt på is, og coverlåter.

«High Hopes» består av tolv spor, der Rage Against The Machine-gitarist Tom Morello ofte setter sitt tydelige preg på innspillingene. Sånn sett låter dette tidvis annerledes enn vi er vant til fra Springsteen, men det er like fullt ingen tvil om at New Jerseys største sønn står bak albumet.

Platas tittelspor åpner ballet, og 19 år har gått siden forrige gang Bruce spilte inn denne komposisjonen av nå oslobosatte Tim Scott «Ledfoot» McConnell. Vi snakker om ei munter låt – som tidvis har et Seeger Sessions-light preg – der Morello innledningsvis setter sitt første preg på skiva.

«Harry’s Place» er først ut blant materialet som er basert på outtakes fra sessions på denne siden av tusenårsskiftet, og dette er en småseig sak som kombinerer Clarence Clemons og Morello på godt vis. «Down In The Whole» høres tidlig 2000-talls Springsteen ut, og dette er blant innspillingene som byr på bidrag både fra Danny Federici og Clarence Clemons, men uten at vi snakker om et høydepunkt på plata. Det samme må sies om «Heaven’s Wall», som rett og slett blir anonym i Springsteen-sammenheng.

«Frankie Fell In Love» fungerer bedre, der fela kombineres med akustisk gitar. Mer fele får vi i den greie «This Is Your Sword», mens «Hunter Of Invisible Game» er et neddempa spor som vokser for hver gjennomhøring. «The Wall» er også riktig god, der Bruce igjen fremviser sin nedstrippa musikalske side på strålende vis.

Blant det allerede velkjente låtmaterialet finner vi en god versjon av liveklassikeren «American Skin (41 Shots)», med glimrende soloarbeid fra Morello. Videre får vi «The Ghost Of Tom Joad», som Springsteen og Morello gjorde en udødelig versjon av i forbindelse med Rock And Roll Hall Of Fames 25-årsjubileum. Dermed kan vi nå glede oss over en studioversjon av dette ypperlige samarbeidet, der Morello også slipper til med vokal på det som er skivas klare vinner.

The Saints’ «Just Like Fire Would» er ei fin låt, som stilmessig godt kunne vært å finne på «Wrecking Ball», og som understreker at Bruce ikke har problemer med å gjøre coverlåter til sine egne. Det hele avsluttes med nok en cover, og nå er det Suicides «Dream Baby Dream» som blir omgjort til ei fin og stemningsfull Springsteen-låt.

Konklusjonen blir at «High Hopes» ikke er et gjennomført sterkt album, men det er likevel mye å glede seg over her.

Jan Dahle

Nytt, gammelt og lånt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s