Ritchie Blackmores renessanseflørt

Blackmore's Night_The Beginning
Blackmore’s Night «The Beginning»
UDR
4

Da Ritchie Blackmore la Rainbow på is etter «Stranger In Us All»-turnéen i 1997 sa gitaristen også et definitivt farvel til tungrocken, og med det var en rockeæra på mange måter over. Mannen skulle likevel ikke bruke lang tid på å returnere til både plate- og turnélivet, men denne gangen var det med renessanseinspirerte toner, og med sin kone, Candice Night, bak mikrofonen.

Det mer akustiske preget delte fansen i to grupper, men samtidig gikk også store mengder potensielle lyttere glipp av denne godbiten av et familieprosjekt da markedsføringa av «Shadow Of The Moon» ikke nådde ut til de store massene. Blackmore’s Night ble dermed nærmest en liten hemmelighet for den harde kjerne av Blackmore-fans, samtidig som denne flotte musikken hadde et enormt potensial på det mer kommersielle markedet. Når de to første studioalbumene nå er sluppet i en boks, sammen med to DVD-er, er dette dermed en ypperlig anledning for de uinnvidde til å sjekke ut Blackmore’s Night.

Tittelsporet åpner «Shadow Of The Moon», og dermed settes umiddelbart standarden med flott melodiføring, akustiske gitarer, og behagelig stemmebruk fra Night. «The Clock Ticks On» drar lytteren rett inn i en middelalderfest, og det krydres arrangementsmessig med noen strykere og blåsere. Slik fortsetter albumet med fengende låter, og innimellom løser Blackmore opp med instrumentaler som «Minstrel Hall» og «Mond Tanz».

Dette er musikk som er som skapt for en kveld foran peisen, eller som akkompagnement til rolig spasertur langs vannet. «Play Minstrel Play», «Ocean Gypsy», «Renaissance Faire», en overraskende cover av Rednex’ «Wish You Were Here», den tradisjonelle «Greensleeves», og ikke minst «Spirit Of The Sea» er rett og slett glimrende musikk, med stemninger som griper et godt tak i lytteren, enten tonene er neddempa eller uptempo.

Med «Under A Violet Moon» fortsetter Blackmore’s Night helt i samme gate som på debuten, og igjen åpner et tittelkutt på overbevisende måte. Det svinger virkelig når tempoet økes, og dette har da også blitt en liveklassiker. Igjen bringes også noen tradisjonelle komposisjoner inn mellom originalene, noe som blant annet fører til en fin «Past Time With Good Company». Ritchie ser også tilbake på Rainbows tidlige dager, og nyinnspiller «Self Portrait» i en god versjon.

Den catchy «Morning Star» – med fremtredende fele – låner, i likhet med «Gone With The Wind», litt inspirasjoner fra russiske toner. Skiller seg ut gjør en god «Wind In The Willows», der John Ford gjør duett med Candice, og dermed tilfører det hele noe litt annerledes. «Catherine Howard’s Fate», «Fool’s Gold», og spesielt nydelige «Now And Then», er fine spor mot slutten av albumet. Innimellom er det igjen gode instrumentaler som «Durch Den Wald Zum Bach Haus» og «Beyond The Sunset». «Under A Violet Moon» er riktignok ikke like sterk som sin forgjenger, men også dette er et solid album.

På den første DVD-en finner vi «Shadow Of The Moon – Live In Germany 1997-1998», som i sin tid var ute på VHS, men filmen debuterer her på DVD. Innholdsmessig er dette en kombinasjon av liveopptak og intervjuer, som sammen forteller historien rundt Blackmore’s Nights første år. Intervjusekvensene er gode, men livelåtene blir ofte uryddige da de gjerne er satt sammen av mer eller mindre bootlegaktig materiale, der både innspillingssted og lyd forandres opp til flere ganger under hver låt. Dermed blir nok dette mest for fansen, men det hele fungerer også som en dokumentar.

«Under A Violet Moon – Castle Tour 2000» har samme forhistorie som den første DVD-en, og produksjonsmessig er dette også mye av det samme. Livesekvensen er bedre da de for det meste er filma på ett sted, men lyden høres likevel ut til å være tatt opp med mikrofon blant publikum, så produksjonen blir litt billig også her. Igjen får vi intervjuer mellom låtene, og Blackmore viser seg ved et par anledninger fra en riktig humoristisk side.

Alt i alt er «The Beginning» relativt god valuta for pengene, men DVD-ene vil nok ikke leve opp til manges forventninger. Samtidig er det fint for fansen at dette materialet er gjort tilgjengelig på digitale disker, og sånn sett blir dette ei ganske god pakke.

Jan Dahle

Ritchie Blackmores renessanseflørt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s