Historien mellom to a-ha-epoker


Ørjan Nilsson «Hjemkomst – Morten Harket 1993-1998»
Press

Da a-ha lå på is fra 1994 til 1998 var Morten Harket involvert i en rekke prosjekter, både musikalsk og på andre områder. Denne perioden resulterte blant annet i noe av det engang store ungpikeidolets aller beste musikk, der «A Kind Of Christmas Card» står igjen som et udødelig mesterverk innen norsk musikkhistorie. Nå har Ørjan Nilsson skrevet historien om denne epoken.

Nilsson er mannen som også førte a-ha-gitarist Pål Waaktaar-Savoys historie i pennen i form av «Tårer Fra En Stein», og nå har bergensjournalisten altså kommet tett innpå nok et a-ha-medlem. Resultatet er godt, selv om «Hjemkomst» også byr på noen dødpunkter, som uinteressante detaljer om utforming av en båt, samtidig som enkelte hendelses- og stedsbeskrivelser blir unødvendig detaljerte i biografisammenheng.

Hvor interessant boka blir er nok også et spørsmål om hvilken innfallsvinkel leseren har, og for de av oss som er opptatt av musikken blir det kanskje litt langdrygt med et omfattende kapitel om Harkets engasjement rundt Øst-Timor eller historiene rundt elbilkampanjer og solcelleteknologi på nittitallet, men samtidig er dette utvilsomt vesentlige elementer i Mortens liv mellom to a-ha-perioder.

For de av oss som er ute etter spennende stoff om mannens musikk er det uansett mye godt lesestoff å finne, der historien rundt det skrinlagte parallellalbumet til fenomenale «Wild Seed» er interessant. Ut fra hva vi har hørt fra denne ikke utgitte plata er det ingen tvil om at det ville vært krise om musikkverdenen fikk et tannløst popalbum produsert av Alan Tarney, i stedet for «Wild Seed». Samtidig er det spennende å lese om musikken som ble lagt relativt trygt i arkivet for all ettertid.

Dette gjelder også historien rundt «Wild Seed», der vi får et innblikk i materialet som ble pressa ut av et småredd plateselskap. Samtidig understreker disse historiene utvilsomt at vi sårt trenger en deluxe-versjon av «Wild Seed», med demoer, uutgitte låter, og liveinnspillinger fra perioden som bonus. La oss derfor håpe noe sånt kan dukke opp nå som Warner er ferdig med reutgivelsene av a-has studiokatalog.

Historien fortelles mye i intervjuform, der Harket selv naturlig nok snakker mest, men også flere andre betydningsfulle rollefigurer fra denne perioden bidrar med sine vinklinger. Blant disse finner vi tekstforfatterne Håvard Rem og Ole Sverre Olsen, musikere og produsenter som Kjetil Bjerkestrand, Bjørn Nessjø, Eivind Aarset, Kåre Vestrheim og Geir Sundstøl, fredsprisvinner José Ramos-Horta, og diverse personligheter fra musikkbransjen.

Naturlig nok vies «A Kind Of Christmas Card» sitt eget kapitel, og den undervurderte «Vogts Villa» er selvfølgelig også en del av historien. Dermed får vi noen detaljer rundt hvordan enkelte låter veksla mellom det engelskspråklige og det norske uttrykket i denne perioden, noe vi for så vidt fikk oppleve under Harkets konserter i perioden 1995 til 1999, men som vi her får en god påminnelse på.

Spennende er det også med historiene rundt solokonserter i St. Petersburg og på Sri Lanka, der arrangørene for sikkerhets skyld hadde annonsert det slik at publikum trodde det var a-ha som kom på besøk. Videre styres det selvfølgelig innom programlederjobben for Eurovision Song Contest, mer eller mindre glemte reiseprogram på TV3, og et interessant skrinlagt techno-prosjekt med Boolaboss.

Sånn sett er det mye godt lesestoff her, men så vil selvfølgelig nerdene blant oss nok likevel ønske å gå enda mer i dybden enkelte steder i historien, men slik blir det alltid med biografier. Alt i alt er «Hjemkomst – Morten Harket 1993-1998» en god oppsummering av Harkets første periode som soloartist, og samtidig mannens mest hektiske periode som aktivist for ting han trodde på.

Jan Dahle

Historien mellom to a-ha-epoker