Småproga og klassisk


Northwind «Remarkable Rock»
Northwind

Northwind er en sekstett fra Vestfold, som bedriver relativt klassisk hardrock med prog-elementer. Nå er bandet ute med debutalbumet, «Remarkable Rock», som byr på ei variert musikalsk reise.

Det vi hører når «Into The Light» åpner «Remarkable Rock» er riffbasert, tilført klassisk orgelbruk – som drar tankene litt mot Ayreon – samtidig som det er god bruk av melodier og dynamikk. Det hele har et litt proga preg, og bandet understreker allerede med det at dette kan bli ei spennende musikalsk reise gjennom de neste 73 minuttene.

Det bys på litt tyngde i «Why Shouldn’t We», samtidig som bandet leker seg litt med de rytmiske elementene underveis. Både orgel og gitar får for øvrig sine solospotter, både her og videre utover på plata, og gitarist Lars J. Svendsen legger blant annet en fin solo i «Stranger». Med «Two Candles» er bandet så på sitt kjappeste, og med det hardest i kantene, litt i retning av Rainbows «Kill The King».

I den andre enden av skalaen legger Northwind seg når det roes litt ned med den gode «White Man’s Blues», samtidig som Mona Stang Svendsen overtar vokalen som så langt har vært gjort av Niclas T. Winther. Dette stemmeskiftet tilfører dermed noe helt annet til bandets allerede varierte uttrykk. Også i balladen «Tell Me» – som etter hvert øker tempoet noe – står Mona for hovedvokalen, men begge låtene krydres med bidrag fra Niclas.

Relativt rett frem blir det med «Remedy», selv om det også her brytes opp litt midtveis, der gitaren og orgelet duellerer. De ofte relativt lange låtene handler uansett mye om å kombinere uttrykkene, slik bandet virkelig gjør i skivas lengste spor, «King Of Hate». Sånn sett er nok «Remarkable Rock» også ei plate som vokser, og setter seg bedre ved gjentatte lyttinger. På sitt muntreste er Northwind for øvrig i den uptempo «Slow Down», som avslutter et godt album. Plata bestiller du fra http://www.northwind.no.

Jan Dahle

Reklamer
Småproga og klassisk