Für Sarah

Tanz Der Vampire_Original Cast Album
Coveret til originalinnspillinga

I denne utgaven av Månedens Steinman skal vi bevege oss inn i «Tanz Der Vampire», og med det se litt på historien til musikalens store kjærlighetserklæring, «Für Sarah». Forestillingen har gått med stor suksess i tyskspråklige land siden 1997, og har også fått sine oppsetninger i blant annet Estland, USA, Japan, Ungarn og nå sist Frankrike.

«Tanz Der Vampire» er basert på Roman Polanskis «The Fearless Vampire Killers» – der Sharon Tate spilte Sarah – og Polanski var da også med i teamet som sto bak utforminga av musikalen da den originalt ble satt opp i Wien. Musikken sto Jim Steinman for, mens tekstene – i en del tilfeller basert på Jims originaltekster – er skrevet av Michael Kunze.

Tanz Der Vampire_Steinman, Polanski & Kunze300
Jim Steinman, Roman Polanski & Michael Kunze

Mye av musikken er ikke overraskende gjenbruk, og det gjelder blant annet «Für Sarah», men uten at dette på noen som helst måte var blant Steinmans mest kjente musikk før den ble rollefiguren Alfreds glansnummer i «Tanz Der Vampire».

Vi skal tilbake til 1980 og filmen «A Small Circle Of Friends», med blant andre Karen Allen (Indiana Jones) og Shelley Long (Cheers), for å finne den første offentlig tilgjengelige versjon av «Für Sarah». Musikken til filmen har aldri blitt gitt ut på plate, men det var altså Jim Steinman, med hjelp fra en av sine faste samarbeidspartnere, tangentist, arrangør og dirigent Steve Margoshes, som sto bak den. Musikken som ble til «Für Sarah» – som på dette tidspunktet er utitulert – kan blant annet høres over rulleteksten.

En demo med tittelen «Vaults Of Heaven», der Rory Dodd står for vokalen, ble spilt inn i ei pause under opptakene til Bonnie Tylers «Holding Out For A Hero». Låttittelen skulle dukke opp igjen i musikalen «Whistle Down The Wind» – der Andrew Lloyd Webber skrev musikken, mens Steinman sto for tekstene – men ingenting annet enn nettopp tittelen er beholdt. «Vaults Of Heaven» er uansett den beste versjonen som per i dag er å oppdrive av det som ble til «Für Sarah», og det mye grunnet Jims dramatiske piano.

I 1986 skulle de samme tonene dukke opp igjen, men nå under tittelen «Milady» i musikalen «The Confidence Man». En kortvarig oppsetning fant sted på Queens College Theatre i New York, og det skulle deretter gå 17 år før musikken ble offisielt utgitt. Tekstene ble skrevet av journalist og forfatter Ray Errol Fox, og igjen var Margoshes involvert i arrangementene.

Historien er basert på Herman Melvilles bok med samme tittel, og det hele foregår om bord på en dampbåt på Mississippi. Musikken bærer preg av området handlinga finner sted, med tydelige New Orleans-inspirasjoner. Sånn sett låter dette annerledes enn alt annet Steinman har gjort, men noe av musikken skulle altså få nytt liv senere.

The Confidence Man_Album
CD-coveret til «The Confidence Man»

En studioinnspilling av «The Confidence Man» ble gitt ut på CD i 2003, muligens som et resultat av suksessen med «Tanz Der Vampire». «Milady» skal visstnok også være spilt inn av sjefsfløtepus Barry Manilow – som også har gjort Steinmans «Read ‘Em And Weep» – men ingen opptak av dette har så langt funnet veien til denne skribentens arkiv.

Når vi er fremme i 1997 skal altså «Milady» komme ut til et større publikum i form av «Für Sarah» i «Tanz Der Vampire». Historien handler om professor og vampyrjeger Abronsius og hans trofaste medhjelper Alfred, og deres besøk på et vertshus i Transylvania. Det hele er humoristisk, og selvfølgelig spekka med Steinman-musikk, både ny og gammel. «Total Eclipse Of The Heart», «Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are» og «Tonight Is What It Means To Be Young» er blant låtene som her får ny innpakning, og det kommer vi garantert tilbake til på senere tidspunkt.

Når det gjelder «Für Sarah» er denne et sentralt punkt i kjærlighetshistorien mellom Alfred og vertshuseier Chagals datter, Sarah. Låta fremstår da også som et typisk musikalnummer til dette formålet, og er dermed selvfølgelig en ballade. Det skal samtidig sies at låtmessig er det mye som er betydelig mer spennende i «Tanz Der Vampire» enn dette musikkstykket, men samtidig må vel enhver musikal ha nettopp et slikt innslag. Melodiføringa er uansett god, og det hele låter selvfølgelig pompøst nok når orkesteret pøser på.

Når det gjelder innspillinger av «Für Sarah» har det naturlig nok blitt en del med åra, men det er selvfølgelig alltid enkelt å falle tilbake på originalensemblets innspilling, som ble gitt ut i 1998, både på en høydepunkt-CD, og en dobbel-CD med hele showet. Blant bidragsyterne her finner vi Steve Barton (RIP) som kanskje er mest kjent som Raoul i originaloppsetninga av Andrew Lloyd Webbers glimrende «The Phantom Of The Opera», mens Aris Sas gjør rolla som Alfred.

Den estiske versjonen, fra «Vampiiride Tants», var den neste som dukka opp, og her bærer låta tittelen «Sarah’le», og også denne innspillinga er godkjent. Warszawa-castens innspilling av «Taniec Wampirów», og med det «Dla Sary», kom ut i 2006, og samme året så den japanske innspillinga av musikalen dagens lys. Sistnevnte er grufull, men det fordi japansk rett og slett ikke er pent å høre på i denne sammenhengen.

Liveopptaket fra jubileumskonserten i Wien i 2007 er godt, og den ungarske CD-en av «Vámpírok Bálja» fungerer også om man ønsker å høre musikalen på flere språk. Også den belgiske versjonen, «Dans Der Vampieren», er en kuriositet for komplettistene. I 2010 fikk vi så en ny tysk innspilling bestående av hele musikalen, hvilket viser litt av utviklinga forestillingen har vært igjennom i løpet av 13 år.

Når det gjelder den engelskspråklige versjonen har den aldri blitt gitt ut, men det finnes en del ypperlige demoer som stammer fra tiden den tyske versjonen tok form og frem mot det som ble en kortvarig oppsetning på Broadway. Barton og Sas er igjen involvert i demoene, og ellers bidrar blant andre Elaine Caswell. Hun gjør en svært god duett med Marcus Lovett i «Braver Than We Are», som for øvrig får sin første offisielle utgivelse på Meat Loafs kommende album.

«Dance Of The Vampires» ble altså ingen suksess på Broadway, og det er nok flere aspekter som er med på å forklare dette. Mange mente musikalen mista mye av brodden ved å bli enda mer humorbasert, og med det mindre mørk og dyster. Dette ble nok gjort for å gjøre det hele mer familievennlig, i typisk amerikansk stil. Originalfantom Michael Crawford – som spilte den nå italienske vampyren Count Giovanni Von Krolock – ble av mange tildelt mye skyld, men det skal uansett sies at også denne oppsetninga hadde sine gode sider.

I hovedsak er «Tanz Der Vampire» i dag et europeisk fenomen, og til enhver tid går musikalen et eller annet sted nede på kontinentet, og med det bedyrer Alfred sin kjærlighet til Sarah kveld etter kveld.

Jan Dahle

Für Sarah

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s